Leerkracht en ergotherapeut hand in hand voor de klas

Ree
Buysse
  • Lotte
    Desloovere

image-20231001211713-1

De hedendaagse uitdagingen van het onderwijs

De onderwijswereld wordt overspoeld met de ene uidtaging na de anderen. Iedereen heeft wel eens gehoord van het groeiend leerkrachten tekort, te grote klasgroepen, de grote diversiteit aan leerlingen, enzovoort…Tegelijkertijd wordt er van ons onderwijs verwacht dat het kwaliteitsvol en inclusief blijft.

Co-teaching tussen een leerkracht en een ergotherapeut zou antwoorden kunnen bieden op verschillende van de problemen die we vandaag zien opduiken.

Maar, wat is co-teachen?

Co-teachen is de samenwerking tussen een leerkracht en een zorgprofessional met een specifieke expertise, in dit geval een ergotherapeut. Elk hebben zij specifieke kennis in hun eigen gebied, waardoor zij elkaars aanpak kunnen verrijken en aanvullen. Op die manier kan er beter worden ingespeeld op de noden van elk individueel kind en kan er gestreefd worden naar onderwijs op maat. Concreet betekent dit dat ze samen voor de klas staan en de begeleiding, individueel of in groep, verdelen afhankelijk van de noden.

image-20231001211713-2

Wat kan een ergotherapeut doen in de klas?

Een ergotherapeut in de klas is gespecialiseerd in het ondersteunen van leerlingen in hun dagelijkse leven. Het kan dan gaan over leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften (zoals bv. dyslexie, AD(H)D, dyscalculie, etc) of leerlingen met een fysieke beperking in een reguliere school. Het doel van de ergotherapeut is dat alle leerlingen van de klas kunnen deelnemen aan alle dagelijkse schoolactiviteiten, zoals schrijven, rekenen, zich concentreren… , maar ook sociale activiteiten zoals spelen, vrienden maken, zich omkleden voor sport activiteiten of eten in de refter. Dit kan zich vertalen in aanpassingen in de schoolomgeving, zoals bv. rolstoeltoegankelijker maken van gebouwen, of aanpassingen in lesmateriaal, bv. voor kinderen met dyslexie. De mogelijkheden zijn eindeloos.

De voordelen van co-teachen

“Alleen gaat sneller, samen kom je verder”

Het takenpakket van de leerkracht kan herverdeeld worden onder de co-teachers in functie van hun eigen expertise-domeinen. De leerkracht kan zich focussen op de lesinhoud en de ergotherapeut kan ervoor zorgen dat deze aangepast wordt op vlak van leerstijl of specifieke noden van de leerlingen. Op die manier kunnen grotere klasgroepen gemakkelijker worden opgevangen en opgevolgd. Extra ondersteuning kan in de klas plaats vinden, wat voor minder stigmatisering zorgt, omdat leerlingen met specifieke onderwijsnoden niet meer uit de klas gehaald hoeven te worden.

Co-teachen in de toekomst

Co-teachen staat op dit moment nog in zijn kinderschoenen. Er dient nog verder onderzoek te gebeuren rond de samenwerking tussen een ergotherapeut en een leerkracht in het regulier onderwijs. Maar de eerste resultaten zijn nu al veelbelovend.

Download scriptie (2.36 MB)
Universiteit of Hogeschool
Hogeschool Gent
Thesis jaar
2023
Promotor(en)
Britt Zaman en Lies Lockefeer