Sterk employer brand beperkt nadelige impact negatief consumer brand

Nele
Ruys

PERSBERICHT

10/05/2019

Sterk employer brand beperkt nadelige impact negatief consumer brand

Antwerpen – Roken is taboe in de maatschappij van vandaag. Het is schadelijk voor de gezondheid en voor velen ethisch niet verantwoord. Deze publieke opinie zorgt er niet alleen voor dat tabaksfabrikanten moeite hebben met het vinden van geschikte werknemers, maar ook dat interne medewerkers voortdurend geconfronteerd worden met de sociale norm. Een kwalitatieve case study aan de KU Leuven heeft uitgewezen dat het loont voor bedrijven met een negatief consumer brand om in te zetten op employer branding.

Het spreekt vanzelf dat het voor tabaksfabrikanten niet eenvoudig is om werknemers te vinden, veel mensen worden afgeschrikt door sigaretten waardoor deze bedrijven in eerste instantie vaak niet de meest aantrekkelijke werkgevers lijken. Inzetten op employer branding blijkt een antwoord te bieden op deze problematiek.

Onderzoek aan de KU Leuven toont aan dat wanneer bedrijven met een negatief consumer brand inzetten op een sterk employer brand, zij toch voldoende instroom kunnen genereren en daarbij ook tevreden en gemotiveerde werknemers tewerk kunnen stellen. Daarvoor moeten organisaties in eerste instantie een positief, geloofwaardig employer brand ontwikkelen. Dit bekomt men door de externe employer brand-communicatie af te stemmen op de interne employer brand-communicatie. Het onderzoek toont tevens aan dat oprechtheid van de werkgever ook een grote rol speelt in de totstandkoming van een positief, geloofwaardig employer brand. Wanneer organisaties werknemers aanmoedigen om zowel positieve als negatieve ervaringen te delen met de buitenwereld zal dit ervoor zorgen dat werkgevers als oprecht aanzien worden, wat vervolgens zal leiden tot geloofwaardigheid.

Daarnaast toont het onderzoek een belangrijk raamwerk waarbij zowel potentiële werknemers als huidige werknemers ingedeeld kunnen worden in duidelijk te onderscheiden typologieën op basis van hun mindset en houding tegenover het consumer brand. Dit onderscheid blijkt van belang te zijn bij het aantrekken van potentiële werknemers, maar ook bij het behoud van huidige werknemers. Zo kunnen bedrijven bijvoorbeeld best inzetten op instrumentele kenmerken zoals opleidingen en verloning wanneer het gaat om huidige werknemers die positief staan tegenover het consumer brand . Dit ligt echter anders voor huidige werknemers die twijfelen over hun eigen mindset en houding tegenover het consumer brand, daarbij spelen organisaties dan weer best in op symbolische kenmerken, zoals oprechtheid.

Willen organisaties met een negatief consumer brand erin slagen om een positief, geloofwaardig employer brand op te bouwen dan zijn zij aangewezen op de hoogte te zijn van het gepresenteerde raamwerk met bijbehorende typologieën. 

jklfsdf.pdf

----------- EINDE PERSBERICHT-----------

Nele Ruys

Faculteit economie en bedrijfswetenschappen KU Leuven, campus Carolus Antwerpen Korte Nieuwstraat 33, 2000 Antwerpen nele.ruys@student.kuleuven.be

Over de KU Leuven

De Katholieke Universiteit van Leuven werd opgericht in 1425 en is daarmee één van de oudste universiteiten van Europa. Met 50 000 studenten en bijna 10 000 medewerkers is het tevens de grootste universiteit van België. Onderzoek gebeurt aan de KU Leuven in departementen en onderzoeksgroepen. De onderwijsactiviteiten worden georganiseerd op vijftien faculteiten opgedeeld in drie groepen: Humane Wetenschappen, Wetenschap & Technologie en Biomedische Wetenschap. Campus Carolus in Antwerpen is een subfaculteit Handelswetenschappen en maakt deel uit van de faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen.

Contactgegevens

Voor meer informatie:

Nele Ruys

Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen KU Leuven, Campus Carolus Antwerpen Korte Nieuwstraat 33, 2000 Antwerpen

nele.ruys@student.kuleuven.be

Universiteit of Hogeschool
KU Leuven
Thesis jaar
2019
Promotor(en)
Rein De Cooman
Kernwoorden