De mythe voorbij: I want to learn English at school!

sandra
roelandt

Taalverwerving op jonge leeftijd

Kinderen bezitten een groot vermogen om taal te verwerven. In een meer en meer multiculturele en meertalige wereld, is taalonderwijs van cruciaal belang, liefst op een zo jong mogelijke leeftijd. De Masterproef The Enthusiasm Of The Naive: playful language learning in a formal context. Measuring English Lexical Progress In Young Learners After A 5 weeks’ Training nam de proef op de som.

De studie

In bovenvermelde studie werd onderzocht hoe de verwerving van Engelse woordenschat evolueert bij jonge leerders met een leeftijd van 7 jaar. Een interventie van 5 weken zou verduidelijken of een vroege start effectief is. Hiertoe werd het aanleren van woordenschat bestudeerd met 25 deelnemers in de formele opstelling van hun eigen leslokaal. In een gelijktijdig, tweede experiment werd de vooruitgang van Engelse woordenschat gemeten voor en na de groepsinterventie bij 5 participanten door middel van de PPVT-IV test. Uit de groepstaak bleek dat de kinderen geen spreekangst vertoonden en zeer vloeiend waren. Dit resultaat kan erop wijzen dat de leerders klaar zijn voor cognitief complexer leermateriaal dan wat werd aangeboden. Het nevenexperiment toonde aan dat de speelse interventie een positieve invloed had op de woordenschatverwerving. Het test subject met de laagste score voor de interventie, bleek het meeste vooruitgang geboekt te hebben na interventie. Het test subject met de hoogste scores had nog steeds progressie gemaakt na de post-interventiemeting.

And the winner is...

De huidige studie toont aan dat er enerzijds een nood is aan lessen vreemdetaalverwerving voor jonge kinderen in een formele setting en dit al op jonge leeftijd. Vooral omdat niet minder dan 41% van de geteste kinderen zelf aangeeft Engels te willen leren in de klas. Anderzijds brengt deze studie -in een zekere mate- het bewijs dat kinderen vanaf 7 jaar openstaan en klaar zijn voor vreemdetaalverwerving in een de formele klascontext.

De opzet van deze studie namelijk het op speelse wijze aanleren van een vreemde taal in de klas, samen met je klasgenoten, werd nog weinig onderzocht bij zulke jonge leerders. De bevindingen uit deze Masterproef bevestigen dat de kinderen klaar zijn voor materiaal van een hoger niveau en bovendien kunen getest worden op meer vaardigheden. De motivatie is duidelijk aanwezig en mits het cognitieve aspect van de leeftijd gerespecteerd wordt, zal grondiger en grootschaliger onderzoek een duidelijker beeld geven van een aanpak. De leerlingen in huidige studie zijn alvast klaar voor take off!

Download scriptie (2.71 MB)
Universiteit of Hogeschool
Universiteit Gent
Thesis jaar
2021
Promotor(en)
Dr. Vanessa De Wilde