Escape The Web

Sarah
Vermeulen
  • cvo
    MIRAS

Escape The Web 

VIVES-studenten zorgen voor activerende armoedewandeling binnen cvo MIRAS  

Kortrijk – 23 juni 2022 – Zeven laatstejaarsstudenten sociaal agogisch werk (Linksboven te beginnen: Milan De Ly, Andrea Perez Ortega, Sarah Vermeulen, Julie Mahieu, Kaat Lapon, Melissa Lauwers en Lindsey Monchy) uit VIVES Kortrijk krijgen als slotstuk van hun opleiding de opdracht om in kader van hun bachelorproef een activerende methodiek te ontwikkelen. Deze methodiek is bestemd voor cursisten uit cvo MIRAS en het doel bestaat erin om hen bewust te maken van de problematiek rond armoede en sociale uitsluiting in Kortrijk. De groep koos als methodiek een armoedewandeling met escape-elementen.  

‘Armoede is meer dan enkel het financiële, fysieke en materiële aspect. De binnenkant is ook erg belangrijk.’ - Ervaringsdeskundige cvo MIRAS 

Actuele problematiek, iets aan te veranderen? 

Armoede is nog steeds een hardnekkig probleem en de leerkrachten van cvo MIRAS merken dit ook op. Elk jaar organiseren ze verschillende acties in Kortrijk om het probleem aan te kaarten. Net omdat het zo’n groot probleem blijft, willen ze echt inzetten op bewustmaking en sensibilisering bij de cursisten en het ruimer publiek. En voor wie zou dit een grotere uitdaging en mooie opdracht zijn dan voor studenten in kader van hun bachelorproef uit het studiegebied Sociaal-Agogisch Werk? 

In samenwerking met de onderwijsinstelling cvo MIRAS gaan zeven VIVES-studenten 8 weken lang aan de slag rond het thema armoede en sociale uitsluiting. Ze ontwikkelden een activerende methodiek om cursisten te laten reflecteren, te informeren, in gesprek te laten gaan, bewust te maken en te laten sensibiliseren omtrent het thema armoede en sociale uitsluiting.  

De armoedewandeling met een ‘escaperoomtouch’ kwam tot stand na een uitgebreide literatuurstudie, een kwalitatief onderzoek en meerdere brainstormmomenten. De studenten namen de begrippen armoede en sociale uitsluiting onder de loep. Ze kregen zicht op de betekenis, de risicofactoren, de lokale armoedeorganisaties, enkele sensibiliserende good practices etc. Daarnaast namen ze interviews af met enkele sleutelfiguren en organisaties die zich specifiek richten op armoede en sociale uitsluiting. Onder andere het OCMW, het CAW, Poverello, een ervaringsdeskundige, een straathoekwerker en leerkrachten van cvo MIRAS werden bevraagd.  

‘Door met hen in contact te komen, leerden we heel wat bij en bekeken we armoedesituaties vanop een andere manier’, benadrukt Milan. ‘Waar we bijvoorbeeld bewust van werden is het feit dat er veel meer domeinen binnen het aspect armoede van belang zijn. We moeten zowel met de binnenkant als de buitenkant rekening houden.’ ‘Dit multidimensionaal karakter, het feit dat armoede en sociale uitsluiting een invloed heeft op meerdere gebieden van het leven kwam vaak naar boven tijdens ons onderzoek.’ vult Lindsey aan. 

Escapewandeling 

Concreet laten ze cursisten in groepen van vier of vijf mensen een armoedewandeling afleggen. In deze wandeling krijgen de cursisten een specifieke identiteit toegewezen zoals een alleenstaande vrouw met twee kinderen, een studente of een erkend vluchteling. De studenten werkten de gebruikte profielen zo realistisch mogelijk uit. Zo zegt Kaat: ‘Op armoede staat geen gezicht, maar wij baseerden ons voor de methodiek op enkele groepen die een groter risico hebben.’ 

De wandeling start aan cvo MIRAS. Daar krijgen de cursisten een draagtas mee waarin heel wat voorwerpen zitten om als personage een dag te escapen. Er wordt gewandeld van organisatie naar organisatie via opdrachten. De studenten van VIVES deden het nodige opzoekingswerk rond de organisaties die ze integreerden binnen hun methodiek. 

Specifiek krijgt ieder groepje instructies via de app Actionbound zoals: ‘Maak de rebus en druk op ‘verder’’ of ‘Weten jullie over welke organisatie het hier gaat?’ of ‘Geef enkele taken op van het OCMW’. De app Actionbound is een app waarin mensen aan de hand van opdrachten van locatie naar locatie gestuurd worden. Uiteindelijk willen de studenten via deze wandeling de problematiek rond armoede aankaarten bij de cursisten. Ze willen aan de hand van deze methodiek bestaande vooroordelen ontkrachten. Wat doet armoede met mensen? Hoe gaan mensen ermee om? Wat zijn de oorzaken van armoede? Waar kunnen mensen in armoedesituaties terecht? 

Terugblik 

‘De volledige bachelorproefperiode was een heel leerrijk proces , vertellen de studenten. ‘We leerden vooral bij dat er heel veel stereotypen zijn rond armoede, maar ons en anderen ervan bewustmaken is al een grote stap. Door de stereotypen te ontkrachten hopen wij dat we de cursisten van cvo MIRAS een ander beeld kunnen geven over mensen in armoedesituaties.’ Ze zullen blij zijn als het aanslaat bij de cursisten en nog mooier zou het zijn mocht het gebruikt worden door een groter publiek. Ze willen alvast iedereen bedanken die hen steunde doorheen de bachelorproef. 

Download scriptie (2.12 MB)
Universiteit of Hogeschool
VIVES Hogeschool
Thesis jaar
2022
Promotor(en)
cvo MIRAS