De alsmaar goeiende macht van influencers: is dit een hype of een blijvend fenomeen?

Kim
Vanrenterghem

influencer-filmen

“We need to stop interrupting what people are interested in and be what people are interested in.” - Craig Davis

DIGITALISATIE VAN DE VLAMING: OPPORTUNITEIT IN DE VOEDSELINDUSTRIE? - In 2018 volgde ongeveer 71% van de Belgen van 16 tot 25 jaar een persoon op sociale media die zij niet persoonlijk kennen. Velen hiervan bevinden zich op het sociale media platform: Instagram. Het platform dat door hen ook dagelijks met veel liefde wordt geraadpleegd om lekkere recepten, de nieuwste fashion items of de mooiste reizen te delen met hun volgers. 

social media apps op smartphone

Liefde gaat door de maag, nietwaar? 

De consument de dag van vandaag wordt overspoeld door allerlei reclameboodschappen tijdens kun favoriete televisie- of radioprogramma’s, die onderbreking zorgt vervolgens voor irritatie. Voedsel is een onderwerp waar veel mensen zó gepassioneerd over zijn, dat het bijna aanstekelijk is. Digitalisatie en het ontstaan van sociale media hebben ervoor gezorgd dat iedereen zijn of haar passie gemakkelijk kan delen en zo een invloed uitoefenen op anderen. Mensen willen, met andere woorden, wel luisteren naar de boodschappen van een influencer.

Als het zo succesvol is, waarom doet elk bedrijf niet aan influencer marketing? Voor velen is influencer marketing enkel een hype die binnenkort weer al voorbij gaan, waardoor er slechts enkele leergierige marketeers bereid zijn om zich te informeren over dit onderwerp. We weten dat er invloed wordt uitgeoefend op de consument, maar vaak struikelt men over de manier waarop influencer marketing geïmplementeerd kan worden in een bedrijf. Daar biedt dit onderzoek een antwoord op. 

Wat is influencer marketing nu, eigenlijk? 

Instagrampost-influencer-Beautygloss

Stel je voor dat er iemand in jouw omgeving een nieuwe trui heeft gekocht en deze aanbeveelt aan jou omdat hij zo comfortabel zit en jij beslist hierdoor om dezelfde trui aan te schaffen, dit wordt mond-tot-mond reclame genoemd. Dit concept wordt vaak aan influencer marketing gelinkt omdat influencers als opinieleiders of trendsetters worden gezien. Zij verstrekken informatie over bepaalde onderwerpen omdat zij als expert worden ervaren in hun vakgebied. Bedrijven zagen hier een opportuniteit in en vandaag worden influencers als een communicatiekanaal gezien om mensen aan te kunnen zetten tot kopen of om de perceptie van de consument te kunnen beïnvloeden. 

Bedrijven moeten voldoende tijd spenderen in het ontwerpen van het juiste influencer marketing plan. Ter voorbereiding van of tijdens dit proces kan dit onderzoek een richtsnoer zijn. Het verduidelijkt wat het onderwerp precies inhoudt, waarom het belangrijk is en wat een aantal struikelblokken zijn. Het zoeken van de juiste influencer mag zeker niet onderschat worden.

Influencers in marketingcampagnes

Hoe influencers worden geïmplementeerd in een campagne is afhankelijk van de vooraf opgestelde doelstellingen die een bedrijf heeft. Ook moet er rekening gehouden worden met welke doelgroep er aangesproken wordt, welke platformen zij gebruiken en welke soort content zij prefereren. Verder moet de strategie van de campagne in lijn zijn met die van het bedrijf. 

Wat kan er misgaan bij een campagne?

Een influencer dat recepten deelt op sociale media (ook wel: foodies) komen minder geloofwaardig over bij zijn of haar volgers wanneer zij een aanbeveling doen over tuingereedschap. Eerst en vooral omdat dit niks te maken heeft met de posts die zij normaliter delen op hun sociale media. Ten tweede omdat zij niet als expert worden ervaren in dit vakgebied. Tot slot ligt de interesse bij hun volgers hoogstwaarschijnlijk bij koken, waardoor dit onderwerp niet relevant is voor hun doelgroep. Geloofwaardigheid en relevantie zijn belangrijke factoren waar een influencer rekening mee moet houden bij het communiceren met zijn of haar volgers.

Daarnaast kunnen influencers iedereen voorliegen door fake followers of valse volgers aan te kopen. Deze accounts zijn nagemaakt van echt bestaande personen, maar zij delen of retweeten in Arabische of Indonesische talen. Het aankopen van hiervan is voor influencers aantrekkelijk want hun inkomsten en wie met hen wil samenwerken is vaak afhankelijk van het aantal volgers. Bij een samenwerking wordt de vergoeding van de influencer namelijk gebaseerd op het aantal volgers die zij op dat moment hebben.

Mag dat zomaar allemaal?

JEP-Jury van Ethische praktijken Influencer marketing bevindt zich nog steeds in een grijs gebied. Een effectieve wetgeving is nog niet voorhanden, maar er werden al een aantal richtlijnen opgesteld door onder andere de Jury van Ethische Praktijken. Het allerbelangrijkste hierbij is het transparant blijven over de commerciële boodschap tegenover de consument. Influencers worden dus aanbevolen om dit te vermelden wanneer een post is gezet met een betaalde samenwerking.

Heeft influencer marketing nu effectief een belang bij de consument in de voedingssector?

Absoluut! Influencer marketing is niet zomaar een hype. Het is een onmisbaar gegeven in elk bedrijf. Het correct uitvoeren van alle stappen zal ervoor zorgen dat een bedrijf zich beter kan onderscheiden van de concurrentie. Het is een kwestie van proberen, testen, verbeteren en leren om de beste resultaten te behalen. Doe onderzoek naar welke boodschappen via influencers wel of niet werken. Influencer marketing rust niet op het “one size fits all”principe. In feite moet het volledige potentieel nog steeds gerealiseerd worden in België en er zijn nog heel wat marketeers die opgeleid moeten worden over het onderwerp.