Psycho-educatie bij leerlingen in de klas, zinvol of niet?

Zéna
Gosselin
  • Janneke
    Noordzij
  • Duygu
    Kilic

In Vlaanderen en Nederland botsen kinderen tussen 6 en 12, waarbij een spraak- en taalontwikkelingsstoornis vastgesteld is, meer op sociale problemen in de klas. Emotie en gedrag gaan hand in hand met onze taal. Want hoe zeg je tegen iemand dat je verdrietig bent als je jezelf niet kan uitdrukken met taal? Psycho-educatie biedt mogelijkheden voor jou als leerkracht.

Je herkent het ongetwijfeld wel, een leerling uit je klas waar je geen hoogte van krijgt. Taal is het communicatiemiddel bij uitstek. Leerlingen met spraak- en taalontwikkelingstoornissen ervaren hier heel wat moeite mee, maar ook de leerkracht in kwestie blijft met vragen zitten. Psycho-educatie is een hulpmiddel waarbij je zowel het individu als de mensen rondom informeert over de stoornis. Naast louter informatie geven, leren ze ook hoe ze met deze beperking kunnen omgaan.

Psycho-educatie saai?

Onbekend is onbemind. Pyscho-educatie is een term die bij velen geen belletje doet rinkelen. Gelukkig doen heel veel leerkrachten, logopedisten, … wel aan psycho-educatie maar vaak zonder dit te beseffen. Er bestaan verschillende educatieve tools om met psycho-educatie aan de slag te gaan. Dit maakt het voor het individu, de medeleerlingen, de ouders en jou aangenamer. Een droge opsomming van eigenschappen is het niet.

De psycho-educatieve tools die in het onderzoek, voor zowel Vlaanderen als Nederland, naar voor kwamen als meest effectief voor spraak- en taalontwikkelingstoornissen zijn “De dyslexie survivalgids” en de “Hulpwaaier TOS”. Uit de vergelijking tussen Vlaanderen en Nederland is gebleken dat er in Vlaanderen meer gebruik wordt gemaakt van psycho-educatie, althans, de term is hier bekender dan in Nederland. Naast bovengenoemde tools wordt in Vlaanderen ook nog gebruik gemaakt van “Het verhaal van ODI” en de “Werkmap psycho-educatie".

Emotie en gedrag bij leerling

De resultaten van onderstaande tabel geven weer dat het merendeel van de leerlingen die individueel, bij de leerkracht of logopedist, gebruik maken van psycho-educatie angstig en teruggetrokken reageren.

In tegenstelling tot het gebruik van psycho-educatie bij het individu heeft psycho-educatie in de gehele klasgroep, inclusief de leerling die gediagnosticeerd is met een spraak- of taalontwikkelingsstoornis positievere resultaten.

Resultaten enquête - Vergelijking emoties en gedragingen tussen de gehele klasgroep, dyslexie en ontwikkelingsdyfasie

‘Het verschil tussen wie je bent en wie je wilt zijn is wat je doet.’

Het is als leerkracht niet gemakkelijk om iedereen in je klas te betrekken. Leerlingen met spraak- of taalontwikkelingstoornissen ervaren meer moeilijkheden om zich open te stellen omdat de taal een obstakel voor hen vormt. Probeer ook één van de psycho-educatieve tools, wie weet valt de taalbarrière tussen jou en je leerling met een spraak- of taalontwikkelingstoornis wel weg.

Universiteit of Hogeschool
AP Hogeschool Antwerpen
Thesis jaar
2021
Promotor(en)
Nele Martens
Thema('s)