Colleges kijken vanuit je luie zetel. Doen of niet?!

Elke
Bernaerts

De opnames van hoorcolleges zijn vaak onderwerp van gesprek in de wandelgangen op een universiteit of hogeschool. Zowel bij docenten als studenten kan je voor- en tegenstanders vinden van de zogenaamde webcolleges. De webcolleges doen in de praktijk veel vragen rijzen. Elke Bernaerts (UAntwerpen) ging met één van die vragen aan de slag. 

“Bij de overweging om webcolleges aan te bieden hebben docenten vaak veel vragen. Op veel van die vragen konden we niet altijd een sluitend antwoord geven.” zegt Elke Bernaerts, student Opleidings- en Onderwijswetenschappen aan de Universiteit Antwerpen. Om die reden greep ze dan ook haar masterproef aan als platform om met die vragen aan de slag te gaan. In haar onderzoek gaat ze na of het gebruik van de webcolleges en de manier waarop die gebruikt worden door studenten, een effect hebben op het studieresultaat.

Voor het onderzoek werd gekeken naar twee opleidingsonderdelen van de faculteit Rechten van de Universiteit Antwerpen. De studieresultaten van deze opleidingsonderdelen werden bekeken in het licht van het kijkgedrag van studenten. Gebruikers tegenover niet-gebruikers, lang kijken tegenover korte stukjes kijken, weinig tegenover veel kijken en tenslotte de periode waarin de student keek, tijdens het semester, tijdens de examens of beide.

Uit het onderzoek blijkt dat het antwoord op die vraag niet zo eenvoudig is. “We kunnen met zekerheid zeggen dat het aanbieden van webcolleges geen nadelige gevolgen heeft voor de resultaten van studenten. Daarnaast hebben we ook een vermoeden dat de maturiteit van studenten meespeelt in het effect van de webcolleges. Dat moet echter nog verder worden onderzocht.”

Zoals zo vaak bij wetenschappelijk onderzoek zorgt ook dit onderzoek voor een hele hoop extra vragen. Voor studenten die volgend academiejaar gebruik willen maken van de webcolleges heeft Bernaerts wel nog een paar tips. “Laat de webcolleges niet liggen tot in de examenperiode. Uit het onderzoek is gebleken dat de resultaten hoger liggen bij studenten die tijdens het semester al kijken. We vermoeden ook dat de webcolleges veel effectiever zijn als je ze enkel gebruikt om de leerstof te herhalen of te verduidelijken. Thuis blijven van de lessen, is dus zeker geen goed idee!”

 

Download scriptie (707.52 KB)
Universiteit of Hogeschool
Universiteit Antwerpen
Thesis jaar
2017
Promotor(en)
David Gijbels
Thema('s)