Het effect van sponsoring in de Jupiler Pro League op de marketingstrategie van bedrijven. Case: OH Leuven

Moutasim
Benkaddour

Sportsponsoring is belangrijker dan ooit geworden in de sport. Door de grote budgetten is het een factor geworden die ook deel uit kan maken van sportieve prestaties op een voetbalveld. Dit onderzoek is van belang om een goed beeld te geven over hoe bedrijven aan de slag gaan, welke sponsoringsvormen het meeste effect hebben en of de Jupiler Pro league wel/geen aantrekkelijke wereld is om in te investeren. Het doel is om erachter te komen waarom sponsoring bij Belgische voetbalploegen aantrekkelijk is voor de marketingstrategie van bedrijven. De zoektocht naar het effect van sponsoring begint bij een literatuurstudie. In deze studie wordt er eerst kennis gemaakt met de Jupiler Pro League. Aan de hand van de theorieën van onder andere sporteconoom Wim Leagae, Armstrong en Kotler werd er onderzoek gedaan naar (sport)sponsoring, marketingstrategie en de redenering achter strategische partnerships. Maar onderzoek naar hoe het beslissingsproces verloopt en waar bedrijven en voetbalploegen op letten werd niet grondig onderzocht. In het tweede deel van de bachelorproef volgt het kwalitatief onderzoek. Aan de hand van diepteinterviews zullen de bevindingen worden getoetst aan de literatuur. Verschillende respondenten die hoog aangeschreven zijn binnen bedrijven en voetbalploegen op vlak van marketing en sponsoring, heb ik bevraagt om te achterhalen wat zij belangrijk vinden om over te gaan tot sponsoring.

Download scriptie (1.58 MB)
Universiteit of Hogeschool
Hogeschool Gent
Thesis jaar
2021
Promotor(en)
Veerle Vandervelde