Studenten werken educatief programma uit voor openluchtleren.

Anissa
Velle
  • Laura
    Denys
  • Amber
    Vandenberghe
  • Lieselotte
    Lauwers
  • Lise
    Ponnet
  • Maxim
    Neirinck
  • Maya
    Vandekerckhove
  • Stien
    Vandorpe



Kinderboerderij Bokkeslot te Deerlijk is geïnspireerd door het openluchtleren uit de Scandinavische

landen. Boer Willem (coördinator) wil de visie van het openluchtleren graag overbrengen naar zijn

eigen kinderboerderij. Hij is ervan overtuigd dat de kinderboerderij veel meer te bieden heeft dan het

klassieke ‘boerderijbezoek’. Op het Bokkeslot kunnen immers heel wat leerdoelen verwezenlijkt

worden (wiskunde, taal, wero, ….) op een interactieve en creatieve manier. Het is bij

openluchtleren dan ook de bedoeling dat een kind leert door zelf te doen en zelf te reflecteren.

Voor hun bachelorproef hebben acht laatstejaarsstudenten Sociaal-Agogisch Werk van

Hogeschool Vives (campus Kortrijk) een educatief programma uitgewerkt op de kinderboerderij

Bokkeslot.

Voor hun project werkten ze drie mysterieuze en educatieve verhalen uit, met telkens een bijhorende

opdrachtenbundel. Leerkrachten van het 3de, 4de, 5de en 6de leerjaar kunnen zelf kiezen welke

verhalen ze beluisteren en welke educatieve opdrachten ze uitvoeren. Bij deze opdrachten zijn steeds

de eindtermen van de Vlaamse Overheid gekoppeld.

Op iedere locatie (de boerderij, het zelfoogstveld en de bijen) staat een paaltje met daarop

twee of drie QR-codes. De eerste code bevat het verhaal, de andere code(s) leiden je naar

de educatieve opdrachten of het vervolg van het verhaal.

Wanneer de opdrachten op de locatie op een correcte manier uitgevoerd worden, krijgen de

kinderen het geheim van Bokkeslot te horen.

Wil jij met je klas de geheimen van Bokkeslot ontdekken? Hou dan zeker de website van

kinderboerderij Bokkeslot (https://www.bokkeslot.be) in de gaten. Hopelijk tot snel!

 

acht studenten sociaal agogisch werkvoorbeeld van een paaltje met QR-codevoorbeeld van een paaltje met qr-code

Download scriptie (2.31 MB)
Universiteit of Hogeschool
VIVES Hogeschool
Thesis jaar
2021
Promotor(en)
Willem Labbeeuw