Hoe beïnvloeden Instagram Influencers het koopgedrag van de consumenten van vandaag en morgen?

Jalean
Wansi

Influencer aan het werk

 

“Individuen worden al sinds het begin van de geschiedenis beïnvloedt en dat zal zo blijven.” Deze trend zal zich onvermijdelijk verderzetten in de toekomst. Weliswaar in een ander daglicht. Wat gebeurt er als we dit vertalen naar het digitale tijdperk van vandaag? 

 

Influencer marketing

 

Influencer marketing is geen nieuw fenomeen. De vorm van marketing waarbij social influencers zoals bloggers, vloggers, tiktokkers enzovoort aan de hand van storytelling (op een boeiende wijze het verhaal overbrengen naar de doelgroep) merken en producten promoten voor bedrijven. In ruil voor een compensatie. Een trend die de meesten onder ons wel kennen.

 

 

 

 

 

 

 

De digitale generatie

 

Opgegroeid met de evolutie van internet en de opkomst van verschillende social mediaplatforms, word ik beschouwd als onderdeel van de digitale generatie. Ofwel ook Generatie Z genoemd, geboren tussen 1995 en 2010. De generatie wordt ouder en het oudste deel is inmiddels instaat om consumentenbeslissingen te nemen. Hun belang wordt groter en dit is de marketeers niet ontgaan. Het idee om de invloed van de Instagram influencers te onderzoeken is ontstaan door stage te lopen bij het wereldwijd toonaangevende influencer marketingbureau genaamd: IMA (Influencer Marketing Agency). Het onderzoek heeft als belangrijkste doel het begrijpen van de generatie. Ontdekken wat wel en niet werkt. Om op basis daarvan, een advies te kunnen formuleren om hun influencer marketingmethoden naar te verbeteren. Als de generatie beter begrepen wordt, heeft het bureau een grotere kans om een ​​perfecte influencer match te vinden. Wat uiteindelijk hun primaire bezigheid blijft. 

 

 

Het onderzoek

 

Het onderzoeken van de kern van influencer marketing was van groot belang om de basis van dit onderzoek te leggen. Influencers zijn experts die de kennis en knowhow in huis hebben van de niche (deel van een markt) waarin ze gespecialiseerd zijn. De volgende statistieken duiden aan dat Instagram als meer dan alleen een social platform gebruikt wordt:

83% ontdekt nieuwe producten en diensten op Instagram, 

81% gebruikt het platform om producten of diensten te onderzoeken en

80% gebruikt Instagram-content om te beslissen of een product of dienst wordt aangeschaft. Daarbovenop, door het steeds grotere aantal Instagram-gebruikers, blijkt Instagram dé hotspot voor influencermarketing. Ondanks de enorme groei van Instagram en daarmee zijn Instagram-influencers, geloven sommigen dat influencer-marketing vroeg of laat zal eindigen. 

 

Generatie Z, True Gen, oftewel de eerste generatie echte digital natives, is in opkomst. De generatie wordt gekenmerkt door het feit dat ze soepel over het internet kunnen circuleren, meerdere bronnen tegelijk in overweging nemen en online en offline-ervaringen kan combineren. Hoewel de generatie wanhopig probeert om niet in een hokje te worden gestopt, definiëren de volgende kenmerken de generatie: altijd opzoek naar de waarheid, authenticiteit, ruimdenkend en omarmen diversiteit.

 

"Individuen willen niet zozeer met bedrijven maar wel met andere individuen in contact komen." Zo lijken Gen-Z en influencer marketing de ideale match te zijn. De volgende belangrijke take-aways moeten in gedachten worden gehouden wanneer ze de generatie willen bereiken: de sponsored content moet voldoen aan de behoeften van de generatie, minder is meer, kwaliteit boven kwantiteit, het verheffen van de stem op sociaal gebied en de aandacht kunnen vangen in enkele seconden. 

 

De generatie is op weg om "de grootste generatie consumenten tegen het jaar 2020" te worden (Forbes,2018). De directe uitgaven zouden alleen al in de Verenigde Staten tot 143 miljard dollar bedragen. Als gevolg daarvan heeft de generatie een zekere invloed in de moderne huishoudens: rol in het gezinswinkel- en besluitvormingsproces en de verschuiving in de manier waarop gezinnen aankopen doen.

 

Om de theorie in de praktijk te brengen werd een kwalitatieve onderzoeksmethode uitgevoerd door middel van tien één op één interviews van het deel van de generatie dat instaat is om de aankoopbeslissingen te nemen. Namelijk van 16 tot 25 jaar.  Hun achtergrond, gedrag op sociale media, de kijk op influencers en reclame en tot slot werd hun eigen online koopgedrag onder de loep genomen.

 

Het uiteindelijke advies naar het influencer marketingbureau werd als volgt geformuleerd: Het is van het allergrootste belang dat influencer-marketingbureaus de lat hoog leggen als het gaat om het contracteren van influencers voor hun marketingcampagnes. Daarnaast moeten influencers zich richten op het versterken van de relatie met de consument, het vergroten van de naamsbekendheid en het verspreiden van onbevooroordeelde meningen wanneer het doel is om het koopgedrag te beïnvloeden. Het element dat bijdraagt aan het succes van een promotionele post is de weerspiegeling van de persoonlijkheid van de influencer. Sociale zaken zijn belangrijker dan ooit voor de generatie en zij zijn bereid om meer te betalen als een merk een bepaalde sociale zaak nastreeft, zodus zinvolle campagnes. Stimuleer influencers om meer videocontent te creëren nu deze in opmars is. Het geeft de mogelijkheid om de interesse van de Gen Zers in een paar seconden te wekken. Blijf op de hoogte van de veranderingen in de cultuur om voortdurend aan hun behoeften te voldoen. Tot slot zal het mengen van generaties in marketingteams bijdragen aan het begrijpen van de basis van hun overtuigingen, waardoor ze instaat zijn om op maat gemaakte Gen-Z-marketingcampagnes op te zetten. 

 

Het doel van dit onderzoek document was een grondig antwoord te geven op de vraag: "Hoe beïnvloeden Instagram Influencers het koopgedrag van Generatie Z?"Influencer marketing zal de komende jaren een belangrijk online marketinginstrument blijven. De generatie heeft een positieve maar kritische kijk op influencers. Daarvoor is het noodzakelijk dat  influencers trouw te blijven aan wat hen identificeert en echte connecties opbouwt met hun volgers. Opvallend is dat de generatie meer beïnvloedt is dan waar ze zichzelf van bewust zijn. Eenvoudig geformuleerd: influencers beïnvloeden het koopgedrag van Generatie Z door simpelweg de aandacht voor het merk, product of service aan te wakkeren.

 

                                                          

 

Download scriptie (2.58 MB)
Universiteit of Hogeschool
Arteveldehogeschool Gent
Thesis jaar
2020
Promotor(en)
Eef Scheerlinck, Elke Huyghebaert