Deze bachelorproef zocht naar een antwoord op de vraag:
‘Hoe kan ervaringsdeskundigheid ingezet worden binnen de begeleiding van (jong)volwassen cliënten met een emotieregulatiestoornis?’.
Het schrijven van deze bachelorproef was meer dan een vereiste om af te studeren; het is geschreven vanuit het diepst van mijn hart. Mijn persoonlijke strijd leerde mij dat de weg naar herstel begint met het openlijk delen van onze eigen emotionele kwetsbaarheid. Ik wil mijn ervaringen niet langer verborgen houden, maar in plaats daarvan gebruiken om de hulpverlening voor personen met een emotieregulatiestoornis te verrijken.
Uit mijn bevindingen blijkt dat een ervaringsdeskundige ingezet kan worden op verschillende domeinen binnen de hulpverlening aan mensen met een emotieregulatiestoornis (ERS), zoals:
Belangrijk om te onthouden is dat ervaringsdeskundigheid geen vervanging is voor professionele hulpverlening. Wel vormt het een waardevolle toevoeging binnen de professionele hulpverlening aan mensen met een emotieregulatiestoornis. De combinatie van professionele kennis en ervaringsdeskundigheid kan een totaalpakket van zorg bieden aan de cliënt met ERS.