Hybride werken bij VOKA Vlaams-Brabant, een Do of een Don’t?

Hannelore
Van Biesbroeck

Om deze vraag te beantwoorden voerde ik een onderzoek bij VOKA Vlaams-Brabant. VOKA staat voor Vlaams netwerk van ondernemingen en kamers van koophandel in alle sectoren. Het is een werkgeversorganisatie die de belangen van hun leden behartigt. VOKA Vlaams-Brabant is één van de 8 entiteiten van VOKA nationaal. De afdeling van Vlaams-Brabant bevat zowel de werklocatie in Leuven als deze in Vilvoorde.



Probleemstelling

In 2019 onderging VOKA Vlaams-Brabant een reorganisatie, die vele veranderingen meebracht voor de personeelsleden. Dit leidde tot een tevredenheidsonderzoek onder de personeelsleden omdat tevredenheid van de medewerkers zeer belangrijk is voor VOKA Vlaams-Brabant. Er bleek een mindere score op vlak van werknemerstevredenheid en daar wou de organisatie iets aan doen.

Onderzoek

In het najaar van 2020 werden de eerste verkennende gesprekken gevoerd met VOKA Vlaams-Brabant rond de scriptie en het bijhorende onderzoek dat ik zou uitvoeren. Er werd toen ook besproken dat VOKA Vlaams-Brabant zich zou aanmelden bij het charter baanbrekende werkgever. Na verschillende gesprekken kwamen we tot de onderzoeksvraag van de scriptie: “Hoe kan VOKA Vlaams-Brabant hybride werkvormen en nieuwe mobiliteitsmodi faciliteren om de tevredenheid van zijn werknemers te verhogen?”



Mede door corona was het niet mogelijk om alle werknemers ter plaatse te bevragen. Daarom werd er gekozen voor een online bevraging in de vorm van een éénmalige survey. De survey telde 25 vragen rond tevredenheid, hybride werken, nieuwe mobiliteitsmodi en ook enkele algemene vragen rond bijvoorbeeld leeftijd, tewerkstellingsplaats, …. Deze vragen waren meerkeuzevragen en vragen met schaal (1-10).

Op vraag van de organisatie werd er ook telkens de antwoordmogelijkheid “zeg ik liever niet” voorzien.

De deelnemers waren zowel werknemers uit de locatie van Leuven als Vilvoorde. In totaal werd de survey bezorgd aan 43 medewerkers. Zij kregen via Herculian, het bedrijf waarmee VOKA samenwerkt om bevragingen bij het personeel uit te voeren, de mogelijkheid om zich anoniem aan te melden op de surveywebsite.

Resultaten

Van de 43 medewerkers die de survey konden invullen, hebben er 31 dit ook effectief gedaan. Deze 31 antwoorden bevatten een goede mix van jongere medewerkers en oudere medewerkers, mannen en vrouwen, verschillende gezinssituaties en ook uit de twee verschillende locaties van VOKA Vlaams-Brabant.

De vragen rond de nieuwe mobiliteitsmodi toonde aan dat de medewerkers niet helemaal op de hoogte waren van het huidige mobiliteitsaanbod. Er waren opties die niet gekend waren, zoals carpooling, een fiets leasen of een busabonnement. De deelnemers gaven de voorkeur aan het naar het werk gaan met de wagen. De wagen was ook de meest gekozen optie wanneer gepolst werd naar hoe men in de toekomst naar het werk zou komen.

Als nieuwe mobiliteitsmodi gaven de medewerkers aan dat ze graag meer milieuvriendelijke wagens en elektrische wagens zouden hebben in het mobiliteitsaanbod van VOKA. Het mobiliteitsaanbod zou voor de deelnemers mogen uitgebreid worden met een elektrische fiets of een elektrische step.

Bij de vragen rond hybride werken werd uitgelegd wat het begrip hybride werken net inhoudt, namelijk: werken op kantoor; van thuis uit of op een derde locatie die voorzien is om aan telewerken te doen.

Van de 31 deelnemers waren 24 personen voorstander om hybride werken in te voeren.

Er waren 15 personen die het liefst van thuis uit zouden werken, vijf personen kozen voor het werken op een derde locatie en zeven personen kozen voor het werken op kantoor.

De survey polste ook naar welk werkregime de medewerkers graag ingevoerd zouden zien. De meeste deelnemers, 17, kozen de optie van drie dagen thuis werken en twee dagen op kantoor. Een andere optie die tien personen kozen, was twee dagen van thuis werken en drie dagen op kantoor. Twee personen kozen ervoor om volledig op kantoor te werken.

Conclusies

Op vlak van de mobiliteitsmodi werd duidelijk dat VOKA Vlaams-Brabant werk moet maken van het meer zichtbaar maken van het huidige mobiliteitsaanbod. De organisatie zou ook het mobiliteitsaanbod kunnen uitbreiden met bijvoorbeeld elektrische fietsen en steps.

Op vlak van hybride werken toonde de survey aan dat het merendeel van de medewerkers hybride werken graag zou ingevoerd zien. De deelnemers willen ook graag een aanpassing van het werkregime naar drie dagen thuis werken, twee dagen op kantoor. VOKA Vlaams-Brabant zou ten slotte ook nog moeten werken aan een duidelijke communicatie en ook zorgen voor aparte policy rond hybride werken. In deze policy worden de afspraken en verantwoordelijkheden van VOKA en de personeelsleden beschreven alsook de materialen die ter beschikking staan voor de medewerkers.  

De policy rond hybride werken werd opgemaakt als een praktische toepassing van de scriptie. Deze policy is sinds 1 juli 2021 in gebruik binnen VOKA Vlaams-Brabant.



Dit laat toe om te besluiten dat voor VOKA Vlaams-Brabant het hybride werken wel degelijk een “Do” is en geen “Don’t”.   

Download scriptie (4.28 MB)
Universiteit of Hogeschool
Erasmushogeschool Brussel
Thesis jaar
2021
Promotor(en)
Jan Alen, Hilde Lamproy