Project Foresight

Gersende
Sobiecki
  • Amber
    Manhaeghe
  • Gersende
    Sobiecki
  • Jarit
    Fermaut
  • Laurens
    Callewaert
  • Niall
    Flaherty
  • Ona
    Vandemeulebroeke

PROJECT FORESIGHT

Een thesis waarbij we ons afvroegen:

How do we facilitate the exercise of futures thinking in uncertain times?”

Door de huidige COVID-19 crisis zien we nu meer dan ooit dat onze gewoontes en manier van leven aan diggelen zijn geslagen, er komen veel onzekerheden naar boven. In deze thesis willen we proberen mensen te leren leven met deze onzekerheden en ze te gebruiken om te anticiperen op de toekomst.

Ontstaan

image-20201004201007-1Dit concept van denken over mogelijke toekomsten, kritisch zijn over jezelf en de visies van anderen is toekomstdenken. Er is niet één definitie voor deze term, maar we kunnen het eens zijn dat het een belangrijke vaardigheid is in de periode waarin we leven. De huidige crisis toont dit ook sterk aan. De belangrijkste vraag en de drijvende kracht achter deze stelling is: 'Hoe kunnen we toekomstdenken faciliteren in onzekere tijden?’ Een concept waarin een persoon de nodige vaardigheden 'beheerst' om te proberen de toekomst en de zaken die deze beïnvloeden te begrijpen. We hebben ons gericht op twee doelgroepen waar deze vaardigheden kunnen worden aangeleerd. Eerst hebben we ons gericht tot de 14 tot 18 jarige leerlingen van de middelbare school. Onze tweede doelgroep zijn de mensen die deze vaardigheden dienen aan te leren aan de leerlingen, met andere woorden de docenten.

 

De toekomst laat zich niet voorspellen, enkel verkennen.” - Stefaan Vandist, 2020

image-20201004201007-2Onderzoek

Via een studie deden we zorgvuldig onderzoek naar verschillende beïnvloedende factoren van toekomstdenken. Bij dit onderzoek gebruikten we COVID-19 als case study. Door middel van een DESTEP-analyse hebben we deze scenario's gestructureerd. De vaardigheden van de 21e- eeuw, de zwarte zwaan en andere onderwerpen zijn ook waardevol gebleken.

Het onderzoek werd verder gebruikt bij het formuleren van vragen voor ons kwalitatief onderzoek. In dit kwalitatief onderzoek hebben we contact opgenomen met vele experts die werkzaam zijn op verschillende gebieden die met ons onderwerp te maken hebben. De interviews zijn van ondoorgrondelijke waarde geweest voor onze scriptie. Tijdens ons onderzoek, hebben de meningen en kennis van deze experts onze visie verbreed. Velen van hen hebben een eigen mening over toekomstdenken en toekomstgeletterdheid. Een mening die  alle experts delen is dat deze vaardigheden voor iedereen heel belangrijk zijn.

In het kwantitatief onderzoek hebben we een enquête gehouden bij docenten van meerdere middelbare scholen. We hebben ons gericht op de 21e-eeuwse vaardigheden die bij deze docenten aanwezig zouden moeten zijn. Daarna hebben we een enquête afgenomen bij onze eerste doelgroep om te zien wat de toekomst voor hun betekent en of ze ooit 21e-eeuwse vaardigheden hebben geleerd. Omdat we niet genoeg respondenten hebben bereikt om valide en betrouwbare resultaten te hebben voor onze steekproef kunnen we onze test niet veralgemenen naar de doelgroep. Desalniettemin hebben we uit ons kwantitatief onderzoek waardevolle inzichten kunnen halen. Docenten hebben een grote focus op 21e-eeuwse vaardigheden en studenten ervaren dat ze deze vaardigheden worden aangeleerd.

Ontwikkeling

Na het onderzoek zijn we begonnen met het ontwikkelen van de tools om deze studenten de nodige vaardigheden aan te leren. We kwamen al snel uit op een lessenpakket dat bestaat uit een theoretische bundel en een bundel met denkoefeningen. De theoretische bundel legt de termen uit die in de les wordt gebruikt en vormt de kern van het lespakket. De bundel van denkoefeningen is een verzameling van methoden om over de toekomst na te denken die 'gamified' zijn'. Om ons werk met het publiek te delen hebben we een website ontwikkeld die gevuld is met informatie over onze thesis.

Met dit werk willen we proberen docenten van middelbare scholen te overtuigen om deze waardevolle vaardigheden aan hun leerlingen voor te stellen. De toekomst is onzeker, het is niet te voorspellen, maar we kunnen proberen er op te anticiperen. Door middel van deze verschillende methoden en theoretische insteken over het toekomstdenken hebben we een doel voor ogen. We willen een toekomst zien waarin iedereen een toekomstdenker is.

Download scriptie (3.03 MB)
Universiteit of Hogeschool
VIVES Hogeschool
Thesis jaar
2020
Promotor(en)
Thomas D'hooge