Huiswerk voor lichamelijke opvoeding is mogelijk!

Glenn Junior
Pepermans
  • Jari
    De Pauw

Bent u vandaag al gaan sporten? Staat u momenteel recht om deze tekst te lezen? Hoogstwaarschijnlijk zit u net zoals velen neer. Stel dat u deze tekst rechtstaand zou lezen, dat kan toch ook? Wist u dat je om de 30 minuten moet bewegen. Heb jij weet van de nieuwe aanbevelingen rond bewegen die onlangs werden gelanceerd door de WHO? Dit eindwerk laat zien dat huiswerk voor lichamelijke opvoeding perfect kan. Kinderen gaan minder en minder bewegen, slechts 50% van de adolescenten is aangesloten bij een erkende sportclub. De tijd dat kinderen nog met gescheurde broeken naar huis kwamen lijkt verdwenen te zijn. Liefst 14 % van de adolescenten heeft overgewicht. Blijkt nu net dat het merendeel van de COVID-19 patiënten op intensieve zorgen kampt met overgewicht of obesitas In dit eindwerk werd onder meer onderzoek gedaan naar de voordelen van bewegen, zijn er al reeds waardige alternatieven voor huiswerk lichamelijke opvoeding. Kunnen bepaalde alternatieven gecombineerd worden. Hoeveel moeten leerlingen nu exact bewegen per dag? Het leek mij noodzakelijk om dit toch nog even voor een kleien opfrissing te zorgen. Voldoende bewegen brengt immers verminderd risico op bepaalde types van kanker, type 2 diabetes mellitus, cardiovasculaire aandoeningen, osteoporose, betere longfunctie, diabetes etc.… Eveneens blijkt uit de literatuurstudie dat de hoeveelheid beweging die wordt aangeraden eigenlijk nog best meevalt. Een factcheck leverde ons eveneens op dat het ook met minder kan, maar beweging is wel noodzakelijk. Het blijft maar voordelen regenen die verbonden zijn aan voldoende fysieke activiteit. Onder het motto: “een gezonde geest in een gezond lichaam”. Kan ik aan de hand van de literatuur ook concluderen dat voldoende bewegen zal leiden tot minder depressies, minder stress en angst, beter welbevinden, betere schoolresultaten het vermijden van slaapproblemen. Ook hier stopt het lijstje niet, maar we besluiten dus dat bewegen zowel fysisch als mentaal bevorderlijk zijn. Het onderzoek zelf werd afgenomen bij leerlingen uit de klassen 3BEa, 3BEb & 3BETa deze klassen zijn actief op de Broederschool Handel te Sint-Niklaas. In elke klas zijn 11 leerlingen aanwezig wat resulteerde in een totaal van 33 leerlingen (24 jongens en 9 meisjes) Deze 33 leerlingen vulde allemaal de enquête in en ook werd er door 22 leerlingen nog een extra vraag ingevuld met respectievelijk 100 en 66% kan deze steekproef als representatief beschouwd worden. Het insturen van de opdrachten kan eveneens als voldoende bestemd worden. In elke klas werd een minimum van 50% behaald voor het insturen van de opdrachten. Waarom er verschillen aanwezig waren per klas, welke oefeningen ze verkregen en welke oefeningen ze graag willen dat kan u alvast ontdekken in het eindwerk. Als toemaatje krijg je ook nog de antwoorden van maar liefst 16 leerkrachten die hun mening geven over huiswerk voor lichamelijke opvoeding. Een kleine kanttekening bij het hele onderzoek ondanks de positieve resultaten is dat het misschien niet valt te vergelijken met de situatie van een volwaardige leerkracht lichamelijke opvoeding. De tijdsduur van het evalueren in combinatie met het geven van de nodige feedback voor de opdrachten kan in de toekomst wel eens voor een grotere vraag naar LO leerkrachten zorgen. Strijkt een leerkracht LO in de toekomst meer dan alleen maar zijn training? Gaat u in de toekomst vaker een artikel rechtstaand lezen of blijft u bij de pakken zitten?

Download scriptie (4.01 MB)
Universiteit of Hogeschool
Odisee
Thesis jaar
2021
Promotor(en)
Pascal Lefever