"Partners zijn we in goede en slechte tijden" - Sponsor in tweede afdeling

Jarne
Thyssen

“Partners zijn we in goede en slechte tijden” – Sponsor in tweede afdeling

De impact van de coronapandemie op de sportsponsoring in het Vlaams amateurvoetbal

Dat de coronapandemie alom een grote impact met zich heeft meegebracht is algemeen geweten. Echter bleef ook de voetbalwereld niet ongedeerd. Toeschouwers werden verboden, wedstrijden afgelast en er was sprake van een grote financiële impact. Gelukkig voor het Vlaamse amateurvoetbal zijn de meeste sponsorcontracten blijven doorlopen of kon men een overeenkomst bereiken tot een milde aanpassing van dit contract.

De sponsorcontracten zijn niet enkel in het professionele voetbal van groot belang, maar ook bij een amateurclub heeft dit een aanzienlijk aandeel in de totale inkomsten van dergelijke clubs. De onzekerheid die de coronapandemie met zich meebracht leek alle motieven om een sponsoring aan te gaan of verder te zetten weg te nemen, niets bleek minder waar. Veel sponsorcontracten bleven gewoon doorlopen mits eventueel enkele tijdelijke aanpassingen. De sponsors die wel afvielen heeft men kunnen compenseren door het aantrekken van nieuwe sponsors.

Maar waarom?

De reden achter de verderzetting lijkt men te kunnen gaan zoeken in de motieven om de sponsorrelatie in eerste instantie aan te gaan, maar ook in de eerder vernoemde kleine aanpassingen van de contracten.

Veel sponsors hebben een connectie met de club of met het voetbal. Bij het voorvallen van fenomenen als de coronapandemie, iets wat een club zelf niet in handen heeft, gaat men altijd eerst op zoek naar een win-win oplossing voor beide partijen alvorens de sponsorcontracten stop te zetten. “Als er zich een feit voordoet waar ik niet mee kan leven, maar als er een probleem is zal ik dat altijd eerst proberen uitpraten.” klinkt de zaakvoerder van een sponsor in de tweede afdeling.

Ook de aanpassing van de sponsorrelatie was een drijfveer voor het verder zetten van de sponsoring. Dit kon gaan van het niet factureren voor een seizoen tot een tijdelijke vermindering van het te betalen bedrag. “Met de meeste hebben we dan een overeenkomst gemaakt. Covid is voor beide partijen moeilijk en in zo’n tijden moet je als partners sterk staan en is het een feit van samen oversteken!” beaamt de commercieel manager van een club in eerste nationale.

De sponsorcontracten die wel misliepen waren om voor de hand liggende redenen. Zo vielen er sponsors weg wegens faillissement of omdat het draagvlak van de sponsoring verdween. Ook een negatieve spiraal omtrent de financiële situatie van de club kan een aanleiding tot stopzetting van het sponsorcontract zijn.

Download scriptie (1.43 MB)
Universiteit of Hogeschool
KU Leuven
Thesis jaar
2022
Promotor(en)
Wim Lagae