Al luisterend een taal leren

Sara
Van Keer

Al luisterend een taal leren 

Afbeelding1 15

Foto 1: bron Pixabay

 

Wie een taal leert, doet dat vooral door ze te horen, te lezen en te spreken. Toch maakt het dagelijkse drukke leven van volwassenen het niet eenvoudig om zich voldoende bloot te stellen aan een nieuwe taal. Vertrekkend vanuit dit gegeven, onderzocht Sara Van Keer in haar scriptie of het gebruik van audioboeken kan bijdragen tot het leerproces van een volwassen student Engels.

 

Hoe vaak luistert u een boek? U leest het goed, een boek luisteren. Wanneer we aan boeken denken, vormt er zich bij velen het typische beeld van een bundel samengebonden, bedrukte bladen. Maar is dat echt wat een boek een boek maakt? 

Een tastbaar boek is slechts de verpakking van een ontastbaar verhaal. Een verhaal dat zich via uw zintuigen een weg baant naar uw geest, om zich daar om te zetten in een nieuwe fantasierijke wereld waarvan u de interactieve toeschouwer bent. Of die weg nu gaat via uw ogen of uw oren, is slechts de route naar de eindbestemming.

De eerste literatuur werd gehoord, niet gelezen (Baskin & Harris, 1995).

Blootstelling aan de Engelse taal

De Engelse taal is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Overal worden er Engelse woorden en uitdrukkingen gebruikt en iedereen lijkt constant in contact te komen met deze taal. Maar is dat werkelijk zo? Uit de scriptie van Sara Van Keer, bachelorstudente secundair onderwijs Engels-Nederlands, blijkt echter dat slechts 18,2% van de onderzochte studenten dagelijks blootgesteld is aan de Engelse taal. Er is dus zeker ruimte voor verbetering.

Afbeelding2 3

Luisteren naar verhalen

Verhalen zijn zoveel meer dan een toegang tot een fantasiewereld. Verhalen kunnen een brug vormen tussen de student en de doeltaal, waardoor dit kan leiden tot extra blootstelling aan de te leren taal. Een blootstelling die veel voordelen met zich meebrengt. 

Zo heeft eerder onderzoek reeds uitgewezen dat audioboeken een belangrijke rol kunnen spelen bij het verbeteren van de luistervaardigheid van een student. Tevens dragen audioboeken op lange termijn bij tot een verruiming van de Engelse woordenschat en verbeteren ze ook de spreekvaardigheid. Ook de gemakkelijke toegankelijkheid in dit digitale tijdperk, zorgt ervoor dat ze een prima bron zijn voor kwalitatieve audio-input.

Waarom niet gewoon lezen?

Luisteren is zeker geen vervanging van lezen, maar eerder het begin van alles. Onze dagelijkse communicatie richt zich voornamelijk op gesproken taal. Mondelinge overdracht is dan ook de basis van een taal, waardoor luisteren en spreken centraal komen te staan. Omdat professionele vertellers een perfect model zijn van de Engelse taal, geven audioboeken iets wat gewone boeken niet kunnen geven: de correcte uitspraak. Tevens worden studenten blootgesteld aan de verschillende soorten Engels en regionale dialecten, alsook aan het juiste ritme en tempo en de correcte intonatie.

Mondeling taalgebruik is de basis voor lezen en schrijven. 

(Shanahan & August, 2006)

Audioboeken in de lessen Engels

Sara Van Keer ging in haar scriptie zelf aan de slag met audioboeken in een klas Engels in het volwassenenonderwijs. Derdejaarscursisten die nog nooit een Engels audioboek hadden beluisterd, werden gevraagd deel te nemen aan een onderzoek.

Het doel van haar studie was de cursisten vertrouwd te maken met het gebruik van audioboeken en om hen zelf de voordelen te laten ervaren. “Als de cursisten zelf ondervinden dat audioboeken een meerwaarde zijn voor hun leerproces, zullen ze er in de toekomst sneller naar grijpen, waardoor ze ook zullen genieten van de langetermijnvoordelen.”

Bij de start van het onderzoek bleek dat maar weinig studenten positief stonden tegenover audioboeken. Zo antwoordden de meesten eerder negatief op de mogelijkheid om audioboeken te gebruiken als leermiddel voor de Engelse taal.

Afbeelding3 1

 

Van Keer slaagde echter in haar opzet. Na het project waarbij de cursisten minstens één Engels boek moesten beluisteren in een periode van drie weken, werd er opnieuw gepeild naar hun mening. De resultaten hiervan toonden een duidelijke positieve evolutie.

Afbeelding4 0

De toekomst

De studie van Sara Van Keer toont aan dat studenten gemakkelijk gestimuleerd kunnen worden om audioboeken te ontdekken. Ze ijvert er dan ook voor om audioboeken hun welverdiende plaats te geven in het (volwassenen)onderwijs en hoopt dat weldra alle taalstudenten hun weg vinden naar audioboeken.

Download scriptie (6.67 MB)
Universiteit of Hogeschool
Odisee
Thesis jaar
2019
Promotor(en)
Ada Peters