INTERGENERATIONELE KENNISRETENTIE: EEN NOODZAAK, MAAR OOK EEN REALITEIT ? De ontwikkeling van een meetinstrument.

Sofie
Laureyssens
  • Sofie
    Laureyssens

Geven Vlaamse babyboomers hun kennis door?

Steeds meer babyboomers verlaten de arbeidsmarkt en samen met hen verdwijnt een groot deel waardevolle kennis. Organisaties doen namelijk te weinig inspanningen om die kennis te behouden, zo blijkt uit onderzoek van een masterstudente Opleidings- en Onderwijswetenschappen aan de Universiteit Antwerpen. Ze reikt meteen een aantal handvaten aan om de kennisoverdracht te optimaliseren.

Steeds meer babyboomers verlaten de arbeidsmarkt. De leeftijdsverdeling van de beroepsbevolking zal de komende jaren drastisch veranderen. Wanneer medewerkers op pensioen gaan, lopen organisaties het risico dat hun kennis mee uitstroomt. Gek genoeg is tot nog toe in Vlaanderen niet systematisch onderzocht wat bedrijven doen om de kennis van de toekomstige gepensioneerden te verspreiden binnen de organisatie.

Sofie Laureyssens, masterstudente Opleidings- en Onderwijswetenschappen aan de Universiteit Antwerpen, laat via baanbrekend onderzoek in 186 Vlaamse organisaties zien in welke mate kennis van oudere werknemers wordt doorgegeven aan jongere generaties.

De conclusie: het merendeel van de organisaties scoort ondermaats voor een aantal kenmerken. Bedrijven slagen er niet goed in om de kennis van oudere werknemers te documenteren. Door waardevolle kennis vast te leggen met video, audio of in geschreven documenten, zouden andere werknemers handige weetjes gemakkelijker kunnen opzoeken.

Een tweede aandachtspunt is het vastleggen van welke kennis cruciaal is en zeker niet verloren mag gaan. Het spreekt voor zich dat, als maar één of twee medewerkers over bedrijfskritische kennis beschikken, dit een groot probleem vormt wanneer deze werknemers op pensioen gaan. Aansluitend komt uit het onderzoek eveneens naar voren dat de meest waardevolle informatie nog onvoldoende gefilterd wordt uit de opgeslagen documentatie.

Wel een pluspunt: organisaties realiseren persoonlijke overdracht van kennis van oudere werknemers naar anderen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan coaching, dialoog en samenwerking. De deelnemers geven daarbij aan dat medewerkers binnen hun organisatie er enigszins in slagen relevante documentatie, die hen helpt hun taken uit te voeren, op te zoeken.

Het onderzoek reikt organisaties enkele handvaten aan om mee aan de slag te gaan. Ten eerste werd een wetenschappelijk verantwoord instrument ontwikkeld om in kaart te brengen hoe het binnen organisaties gesteld is met de intergenerationele kennisretentie. Verder blijkt dat een aantal zaken een positieve invloed uitoefenen. De grootste impact gaat uit van de cultuur in een organisatie. Om succesvol te zijn, moet de kennis van oudere werknemers gewaardeerd worden. Werknemers moeten zich bovendien vrij voelen om hun kennis met elkaar te delen. Daarnaast oefent de aanstelling van een kennisverantwoordelijke een positieve invloed uit. Organisaties worden daarom warm aanbevolen iemand aan te stellen om de kennisstromen tussen generaties te coördineren.

Intergenerationele kennisretentie is duidelijk een noodzaak, maar in Vlaanderen vaak nog geen realiteit !

Voor meer informatie :

sofie@happy.be of 0474 24 75 02

Download scriptie (9.38 MB)
Universiteit of Hogeschool
Universiteit Antwerpen
Thesis jaar
2011