Jong geleerd, oud gedaan? Attitudes ouders en leerkrachten stimuleren nieuwsconsumptie kinderen

Lise
Rymenants

De meerderheid van de kinderen blijft graag op de hoogte van wat er in de wereld gaande is, en dat het liefst via de televisie. Ouders en leerkrachten zijn daarbij belangrijke omgevingsactoren die hen tot meer of minder nieuwsconsumptie aan kunnen zetten. Dat blijkt uit het recente masterproefonderzoek van Lise Rymenants, een studente journalistiek aan de KU Leuven.

Een survey-onderzoek bij 216 Vlaamse kinderen tussen tien en twaalf jaar onderzocht of ouders en leerkrachten een rol spelen bij het nieuwsconsumptiegedrag van kinderen. De deelnemende kinderen maakten een inschatting van de attitudes die hun ouders over nieuws hebben. Uit de resultaten blijkt dat die ingeschatte attitudes er weldegelijk toe in staat zijn om nieuwsgebruik van kinderen te stimuleren en reduceren. Ouders functioneren dus nog steeds als rolmodellen voor hun kinderen, net zoals de Amerikaans-Canadese psycholoog Albert Bandura eerder verklaarde met zijn sociaal-cognitieve leertheorie. Die stelt simpelweg dat de omgeving, de persoonlijkheid en het gedrag van rolmodellen ervoor zorgen dat kinderen attitudes en gedragingen overnemen.Getty images

Ook leerkrachten functioneren als rolmodellen voor kinderen. Het onderzoek toonde namelijk aan dat wanneer leerkrachten belang hechten aan de actualiteit in de klas, kinderen meer geneigd zijn om het nieuws te volgen in hun vrije tijd. Aan de hand van deze bevindingen hoopt de masterstudent ouders en leerkrachten aan te sporen om interesse in de actualiteit te tonen en er met hun kinderen over in gesprek te gaan.

 

Jongens willen sport, meisjes beroemdheden

Wanneer de kinderen de vraag kregen om hun interesses in een aantal nieuwsthema’s mee te geven, doken er voor jongens en meisjes opvallende verschillen op. Jongens zijn veel meer dan meisjes geïnteresseerd in sportnieuws. Meisjes houden dan weer meer van nieuws waarin beroemdheden aan bod komen. Ze zijn wel even geïnteresseerd in nieuws over de natuur en het klimaat. Kinderen hebben dus naast zachte onderwerpen ook belangstelling voor complexere nieuwsthema’s, zoals de klimaatopwarming.

 

Karrewiet even populair als nieuws voor volwassenen

Minder dan 10% van de kinderen consumeert nooit nieuws in hun vrije tijd, wat dus inhoudt dat 90% van de kinderen het wel doet. Het jeugdjournaal Karrewiet, op de kinder- en jeugdzender Ketnet, speelt daar samen met nieuwskanalen voor volwassenen een grote rol in. Sinds enkele jaren is er ook nws.nws.nws op Instagram voor jongeren, maar dat blijkt beduidend minder populair te zijn bij tien tot twaalfjarigen. Waarschijnlijk is dat te wijten aan de leeftijd van de kinderen, aangezien velen onder hen (nog) niet in het bezit zijn van een Instagramaccount.

 

Televisie blijft het populairst

Dat nieuwsconsumptie via sociale media minder populair is bij kinderen, blijkt ook uit een vergelijking van verschillende platformen die kinderen gebruiken om Karrewiet te volgen. Karrewiet op Instagram en TikTok vinden ze beiden minder leuk dan de website van Karrewiet op Ketnet.be. Toch zijn het vooral de televisie-uitzendingen van Karrewiet die nog steeds het meest populair zijn. Beleidsmakers, leerkrachten en ouders zijn zich er dus best van bewust dat traditionele kindernieuwsuitzendingen via de televisie nog steeds het effectiefst werken om kinderen op de hoogte te houden van de actualiteit.

Download scriptie (1.43 MB)
Universiteit of Hogeschool
KU Leuven
Thesis jaar
2023
Promotor(en)
Prof. Dr. Rozane De Cock