Leerlingen zesde studiejaar; competent in het maken van verantwoorde keuzes naar lunchpakket en tussendoortjes toe!

Dorien
Belmans

Gezonde voeding, wat doen we ermee?

 

Obesitas, in de volksmond ook wel overgewicht genoemd, is een groot probleem in de hedendaagse cultuur. Maar wat houdt dat juist in? Heeft iedereen evenveel kans op obesitas of zijn er risicofactoren? Zijn er veel jongeren die kampen met dit probleem of is dit eerder een uitzondering? Hoe kunnen we het voorkomen? Is grondig diëten de oplossing of bestaan er misschien gezonde tips en tricks? Hiernaar is onderzoek uitgevoerd en het resultaat mag er wezen.



Obesitas

Strikt genomen is dik-zijn geen ziekte, maar meer een conditie die wordt gekenmerkt door een overmatige vetopstapeling. Omdat het niet eenvoudig is om het vetgehalte te bepalen, wordt gewicht als indirecte maat genomen voor de definitie van obesitas. Deze definitie is echter nog steeds arbitrair en berust op consensus en normen.

Bij kinderen kan men gebruikmaken van gewicht-voor-lengten-curven, die gewicht weergeven in functie van de lengte, of van Body Mass Index curven die de BMI (gewicht gedeeld door de lengte in het kwadraat) in functie van de leeftijd weergeven. Daarbij definieert men onder- en overgewicht als een percentielwaarde. Een BMI tussen percentiel 85 en 95 beschouwt men als overgewicht. Bij een percentiel groter dan 95 spreekt men van obesitas.

Kinderen en de kans op overgewicht

Wanneer kinderen de overschakeling maken naar het middelbaar onderwijs, treedt er een risicoverhoging op. Kinderen krijgen meer vrijheid waardoor ze na school sneller naar een ongezonde snack grijpen. Daarnaast zijn er op veel scholen verschillende snoep- en frisdrankautomaten aanwezig die dit hele proces nog eens extra beïnvloeden. Door al deze prikkels is het voor deze doelgroep niet gemakkelijk om hieraan te weerstaan.

Volgens de overheid moeten scholen de leerlingen aansporen tot gezonde voeding. Dit gebeurt in de praktijk slechts miniem door een zogenaamde ‘voedingsweek’ te organiseren. Toch ligt de verantwoordelijkheid niet alleen bij de scholen. De basis omtrent gezonde voeding ligt voor een groot deel bij de ouders zelf. Zij moeten hun kind een gezond evenwicht aanleren. Een hulpmiddel dat ze hierbij kunnen gebruiken is  de actieve voedingsdriehoek.

In maart 2013 kwam dokter Kris Verburgh op de proppen met een nieuw voorlichtingsmodel, namelijk ‘De voedselzandloper’.  Rond dit nieuwe model is er enorm veel commotie ontstaan waardoor het nog verder in vraag wordt gesteld.

Organisaties

Er zijn vele organisaties en workshops die werken rond gezonde voeding. Zo kan je bijvoorbeeld terecht in ’t Grom, het groentemuseum, in Sint-Katelijne-Waver. Hier krijgt men een rondleiding en wordt er een antwoord gezocht op de vraag: waarom moeten we gezond eten. Men bekijkt hierbij de actieve voedingsdriehoek en spitst zich vooral toe op groenten. Tevens liep er in Technopolis een  interactieve tentoonstelling ‘Over de soep en de patatten’. Hierin worden vijf thema’s besproken waardoor je bewust gemaakt wordt van je voedingspatroon en je keuze van tussendoortjes. Tegenwoordig bestaan er in de handel verschillende tussendoortjes. Je kan naast koeken, snoep en snacks ook kiezen voor een gezonder alternatief zoals fruit, groenten, magere yoghurt, pitten en zelfs groentechips.



Gezond eten en frisdrank wisselen voor een glas water is een must voor je gezondheid! Je hoeft helemaal niet het eten uit de mond te sparen. Gewoon je levenshouding een beetje aanpassen door bijvoorbeeld een gezond tussendoortje te kiezen, is al een stap in de goede richting. Natuurlijk mag je af en toe een keer zondigen, zolang het maar met mate is. 

Download scriptie (7.42 MB)
Universiteit of Hogeschool
AP Hogeschool Antwerpen
Thesis jaar
2013
Promotor(en)
Mevrouw D. Wets
Thema('s)