Leesplezier voor iedereen, ook in een vreemde taal

Nathalie
Stuker

Lezen is voor veel leerlingen in het secundair onderwijs een vervelend karwei. Wanneer ze dit dan ook nog eens in een andere taal moeten doen, verdwijnt de laatste druppel motivatie al helemaal als sneeuw voor de zon. Dit onderzoek pakt dit probleem aan door het traditionele lezen in een heel nieuw jasje te stoppen. Actieve en coöperatieve werkvormen spelen hierbij de hoofdrol. 

Inspelen op de specifieke noden van elke leerling is een gegeven dat steeds meer populariteit wint. Bij lezen is dit niet anders. Tijdens het onderzoek werden er dan ook op verschillende leerlingen allerlei werkvormen uitgetest. De werkmethode 'interactief lezen' via tablet of computer staat hier het meest in de schijnwerper. Leerlingen worden actief betrokken met het verhaal en kiezen zelf hoe het plot zich verder zet. Ze zijn als het ware de hoofdrolspeler in hun eigen verhaal. Tijdens dit onderzoek werd er voor twee specifieke klassen een interactief verhaal volledig op maat gemaakt. Natuurlijk zijn er nog veel andere werkvormen aan bod gekomen, deze bied ik u graag aan in de scriptie zelf.

Alle uitgeteste werkvormen en de bijhorende informatie zijn beschikbaar gemaakt via een website, speciaal opgericht voor dit onderzoek, op het adres http://stukernathalie.wixsite.com/leesmotivatie. Op deze manier hebben leerkrachten toegang tot een nieuw wapen in hun strijd tegen het lage leesplezier.

Download scriptie (20.18 MB)
Universiteit of Hogeschool
Hogeschool PXL
Thesis jaar
2016
Promotor(en)
Elke Rosseels
Thema('s)
Kernwoorden