Leuker, korter en beter leren (leren)? Een interventiestudie naar het gebruik van Mind Maps in de 3e graad lager onderwijs

Emmelien
Merchie

Dit artikel/ deze scriptie vertrekt vanuit de vraag 'is er een manier om leuker, korter en beter te leren (leren)'? Deze vraag weerspiegelt een aantal bezorgdheden van leerlingen, leerkrachten en andere onderwijsactoren vandaag de dag omtrent leren en leren leren. Om deze vraag te beantwoorden werd een tien weken lange interventiestudie uitgevoerd in de 3e graad lager onderwijs. Leerlingen leerden stapsgewijs Mind Mappen en teksten hiermee structurerend verwerken. Uit de onderzoeksresultaten kunnen we besluiten dat Mind Mapping een beloftevolle (meta-)leerstrategie is om, in evenwichtige balans met andere effectieve leerstrategieën en didactische methodes in de klaspraktijk, leren (leren) korter, beter en leuker te maken. Meer informatie vindt u in het artikel en de masterproef zelf!

Download scriptie (4.82 MB)
Universiteit of Hogeschool
Universiteit Gent
Thesis jaar
2009