Matchmaking aan de hand van artificiële intelligentie in de thuiszorg

Jens
Vande Ginste
  • Louise
    De Rycke
  • Yaël
    Windey
  • Ibou
    Ndao
  • Matthias
    Reyntjens
  • Jens
    Vangaever

Stel u voor dat er een gebruiksvriendelijke app zou zijn die het planningsproces en de ideale route eenvoudiger en efficiënter zou maken voor zorgverleners. Dat de ideale match wordt gecreëerd tussen de zorgverlener en de zorgvrager. En dat er rekening wordt gehouden met de wensen van de zorgvrager. Samen met PREPCA.I.RE is een digitale revolutie in de planning van de thuiszorg in gang gezet. Onze gebruiksvriendelijke tool die wordt aangestuurd door artificiële intelligentie, speelt hierbij een cruciale rol.

image 5

De kans dat ieder van ons in aanraking zal komen met de thuiszorg is heel groot. Door de toenemende vergrijzing, de verkorte ligduur in het ziekenhuis en de wens van vele ouderen die langer willen thuis blijven, is de thuiszorg verplicht zich sterk te organiseren om de zorg in de toekomst aan te kunnen.

Binnen de thuiszorg is het verschil met enkele jaren geleden al duidelijk. De werkdruk stijgt en het wordt steeds moeilijker om een ideale planning te creëren door de toenemende vraag aan zorg. Maar hoe doen we dat? En kan artificiële intelligentie hier toe bijdragen?

 

World Café

Samen met de onderzoekers van het project PREPCA.I.RE, PREparing Primary Care planning to be AI Ready, werd er een World Café gehouden via de principes van design thinking. Dit is een participatieve manier waarbij stakeholders (belanghebbenden) die op één of andere manier betrokken zijn bij het onderwerp geïntegreerd worden in de zoektocht naar een ideale oplossing. Enkele maanden voor het World Café werd een enquête doorgestuurd naar verschillende thuiszorgdiensten. Hierbij kwamen er zes onderwerpen aan bod die elk een andere blik wierpen op de vraag hoe de ideale planning er zou uitzien binnen de thuiszorg.

De resultaten die voortkwamen uit het World Café gaven enkele innovatieve ideeën naar voor onder de vorm van apps, elektronica, A.I., software-systemen, etc. Er werd geopteerd om als prototype een digitale app te ontwikkelen die gebruikt kan worden door de zorggever, zorgvrager en de mantelzorger.

 

Verschillende stakeholders

“Het zal belangrijk zijn dat de eindverantwoordelijke, een planner, nog altijd een vaste medewerker is die een fundamentele rol zal spelen”

image 10

 

Het prototype

De eerste versies van het prototype werden voorgelegd aan de stakeholders die hadden deelgenomen aan het World Café. Na intens overleg werd het finale prototype ontwikkeld.

De app biedt tal van mogelijkheden. De zorgvrager vult via de app administratieve vragen en persoonlijke voorkeuren in samen met de zorgverlener. Het AI-systeem analyseert de gegevens en selecteert geschikte zorgverleners op basis van beschikbaarheid, vaardigheden, locatie en voorkeuren. De zorgverlener kan de planning aanpassen op basis van de keuze van de zorgvrager, met controle door een planner. De zorgvrager kan de geïntegreerde agenda gebruiken om zorgmomenten aan te geven en wijzigingen aan te brengen. Wanneer er een wijziging in de agenda gebeurt, zal het AI-systeem iedere partij op de hoogte brengen met de nodige info. De zorgvrager kan vaste zorgverleners kiezen indien mogelijk en hun profielen bekijken. De app biedt ook tools zoals koppeling met smart home-apps, voice assistants en digitale gezondheidsplatforms (oa. CoZo).

De zorgverlener heeft een versie van de app waarin ze eigen profielgegevens kunnen invullen, de patiëntenronde kunnen bekijken, het zorgdossier kunnen openen, taken kunnen afvinken en rapporteren, én de planning kunnen aanpassen. De app houdt rekening met verkeer, incidenten en andere factoren bij het wijzigen van de planning. Er is ook een navigatiescherm met de ideale route naar elke zorgvrager, een digitale parkeerkaart en extra functies zoals het bekijken van overuren, het raadplegen van oa. CoZo, het aanvragen van een expertverpleegkundige en het gebruik van de voice assistant. De app biedt ook een contactlijst aan om snel relevante personen te bereiken.

Het is echter wel belangrijk om te beseffen dat de eindverantwoordelijkheid nog steeds bij een vaste medewerker zal liggen en dat deze persoon een heel fundamentele rol zal blijven spelen.

image 11

 

De sprong naar de toekomst

Het prototype van de app kan voor softwarebedrijven en thuiszorgorganisaties een opstap zijn om hun eigen producten te verbeteren en  dergelijke toepassingen zelf te maken. Het kan ook inzicht geven in de mogelijkheden van artificiële intelligentie waarbij vele aspecten worden geautomatiseerd zoals het bepalen van de volgorde van de ronde, het uitstippelen van de meest efficiënte GPS-route, de planning van de zorgvrager en de zorgverlener op elkaar afstemmen, etc.

Het ontwikkelde prototype vereenvoudigt de planning van de thuiszorg, verbetert de kwaliteit van de zorg en vergroot de tevredenheid van de zorgvrager en zorgverlener. De slimme oplossing voor de thuiszorgplanning. 

Download scriptie (17.68 MB)
Genomineerde longlist Bachelorprijs
Universiteit of Hogeschool
Arteveldehogeschool Gent
Thesis jaar
2023
Promotor(en)
Vanbosseghem Ruben, Pletinck Sieglinde