Het wapen van de wetenschapper

Artikel

eosprijs babette lamote

Babette Lamote won de Eosprijs 2020 “Een eer om mijn onderzoek in Eos Magazine te zien verschijnen” © Kevin Faignaert

In Eos Magazine duiken de redacteurs iedere maand in nationaal en internationaal toponderzoek. Ook veelbelovende thesisonderzoeken van jonge studenten staan op hun radar. Ieder jaar reikt de redactie daarom de Eosprijs uit aan de strafste exact-wetenschappelijke inzending van de Vlaamse Scriptieprijs. “We verbazen ons ieder jaar over de grote hoeveelheid boeiend en origineel scriptie-onderzoek.”

Exacte wetenschappen zijn meer dan ooit relevant. Dat vindt ook Eos-redacteur Kim Verhaeghe: “Wetenschap beïnvloedt alle aspecten van ons leven en helpt ons grote uitdagingen het hoofd te bieden, zoals klimaatverandering, mobiliteit, veiligheid, voedselzekerheid en vergrijzing. En zonder wetenschappers geen wetenschap. Daarom willen we via de Eosprijs ontluikend talent een stimulans geven om verder te gaan in de wetenschap.”

Ieder jaar wagen tientallen deelnemers hun kans en een keuze maken is niet eenvoudig, aldus de juryvoorzitter. “Elk jaar opnieuw zijn we verbaasd over de grote hoeveelheid boeiend en origineel scriptie-onderzoek. Het is bij de selectie daardoor elk jaar een kwestie van ‘kill your darlings’”

Toekomstgericht

In 2020 viel Babette Lamote in de prijzen, zij ontwikkelde een methode om bio-brandstof te maken uit landbouwafval. Een onderzoek dat de jury niet alleen prees als “toekomstgericht en duurzaam”, ook het heldere begeleidende artikel dat ze schreef kon op veel bijval rekenen.
Als trouwe lezer was het voor Babette Lamote een eer om haar naam te zien verschijnen in Eos Magazine. Ze vindt het zelf belangrijk om over haar onderzoek te communiceren: “Wetenschapscommunicatie zou hét wapen moeten zijn van elke wetenschapper en deelnemen aan de Eosprijs was voor mij een unieke kans om daarop te oefenen.”

En dat is belangrijk, want complexe wetenschap vertalen naar een journalistiek artikel is geen eenvoudige klus. Hoe doe je dat? “Daarvoor vraag je jezelf als wetenschapper best eerst af waarom de lezer op de hoogte moet zijn van jouw onderzoek,” stelt Kim Verhaeghe. “Als je wil communiceren naar het brede publiek, denk dan altijd goed na over de relevantie van je scriptie. Wat betekent je onderzoek voor het fundamenteel onderzoek, de wetenschap of de maatschappij? Benadruk dat duidelijk en liefst zo snel mogelijk in je artikel.”

Om af te sluiten, vroegen we hem nog wat voor hem een sterke inzending is voor de Eosprijs. “Wij beoordelen vooral of het ingezonden werk relevant is, maar ook creativiteit is voor ons belangrijk. Daarnaast gaan we ook na wat de eigen inbreng is van de student in het onderzoek.”

Meer info en deelnemen scriptieprijs.be/eosprijs
 

Share this on: