Noah Fuhrmann wint de Klasseprijs 2022

Persbericht

Noah
“Verdroging aanpakken? Vraag het aan leerlingen!” Met dat concept won bio-ingenieur Noah Fuhrmann (UGent) de Klasseprijs 2022. Hij ontwikkelde een STEM-lessenpakket waarmee leerlingen hun wetenschappelijke kennis gebruiken om oplossingen te bedenken voor maatschappelijke problemen. Twee vliegen in één klap. 


SciMingo vzw reikte samen met Klasse op 20 december de Klasseprijs uit. Deze deelprijs van de Vlaamse Scriptieprijs bekroont een sterke onderwijsscriptie met een geldprijs van 1.000 euro. Noah Fuhrmann, een master in de wetenschappen en technologie, haalde het uit 48 inzendingen.

Herinnert u zich uw tijd als 17-jarige op de schoolbanken? De kans is groot dat u voor wetenschappen en wiskunde een grote stapel leerstof te verwerken kreeg. Stel u nu voor dat u hiervoor niet urenlang naar een leraar moest luisteren en notities nemen, maar dat de leerkracht u uitdaagde om samen met andere leerlingen een oplossing te zoeken voor een probleem waar de samenleving mee kampt. Dat is exact wat Fuhrmann deed.

Verdroging in Vlaanderen
In Vlaanderen is in de laatste 20 jaar de grondwaterstand sterk gedaald. De langere periodes van droogte die door de klimaatverandering veroorzaakt worden, vergroten dit probleem nog. Dit verdrogingsprobleem wil Furhman aanpakken samen met leerlingen uit de derde graad van het TSO. Hij geeft ze met zijn lessenpakket de rol van wetenschappers. De leerlingen gaan als groep en met de hulp van de leerkracht op zoek naar het effect dat het oppompen van grondwater heeft op de natuur. Ze doen metingen, gaan op excursie en rapporteren over hun bevindingen. Op het einde van de rit hebben de leerlingen zo niet enkel een maatschappelijk probleem onderzocht, maar leerden ze ook bij over fysica, biologie en informatica. 

Mix van theorie en praktijk
In het schooljaar waarin het onderwijsveld het 10-jarige bestaan van STEM-onderwijs viert hoeft de keuze voor een scriptie over dat belangrijke beleidsthema misschien niet te verbazen. Maar dat is niet de hoofdreden voor de Klasse-jury om Fuhrman als laureaat te kiezen. “Hij verrast met een sterke mix van theorie en praktijk, uitzonderlijk voor een masterscriptie.”, aldus de jury. “Kwalitatief onderzoek, maatschappelijk relevant, actueel, innovatief, meteen bruikbaar in de klas en laagdrempelig. Ja, deze scriptie checkt duidelijk alle vinkjes af. Een terechte winnaar!”

Overige prijzen
Tijdens de uitreiking in het Brusselse stadhuis werden nog vier andere prijzen uitgereikt in aanwezigheid van Vlaams minister van Wetenschap Jo Brouns. De hoofdprijs, de Vlaamse Scriptieprijs 2022, gaat naar Hellen Tielemans met de app die ze uitdacht om ziekenwagens beter met ziekenhuizen te laten communiceren. De Bachelorprijs gaat naar Manon De Meester die een rat trainde om bacteriën op te sporen. De Eosprijs gaat naar het studentenduo Emma Coene en Frédéric Claerhoudt met hun scriptie over het zoeken naar maagsonde met behulp van echografie. De mtech+prijs gaat naar Arno Verstraete die een algoritme ontwikkelde voor het verbeteren van videostreaming.

Lees zijn scriptie

Share this on: