De reductie van het te optimistisch voorstellen van kwartaalcijfers door het management

Jens
Vleminckx

Managers durven de toon in financiële publicaties te gebruiken om de waarneming van de investeerders inzake de bedrijfsresultaten te beïnvloeden. Dit betekent dat de managers de toon in hun berichtgeving soms te optimistisch maken in vergelijking met de werkelijke prestaties van het bedrijf. Wanneer men dit doet, is er sprake van positieve abnormale toon. Een recent onderzoek aan de Katholieke Universiteit Leuven toont aan dat bedrijven die opgevolgd worden door meer financiële analisten minder gebruik maken van positieve abnormale toon in de kwartaalcijfers. Daarnaast zorgt een hoger verhandeld volume van aandelen van het bedrijf eveneens voor een vermindering van positieve abnormale toon. Dit in tegenstelling tot de onenigheid tussen de financiële analisten in verband met de winstvoorspellingen van het bedrijf, dewelke de positieve abnormale toon in de kwartaalcijfers vergroot.



Informatieasymmetrie

Voor het reduceren van het te optimistisch voorstellen van de kwartaalcijfers, wordt geopteerd om gebruik te maken van informatieasymmetrie. Dit treedt op wanneer één of meerdere investeerders over betere of al dan niet tijdelijke informatie beschikken ten opzichte van andere investeerders. Een typisch voorbeeld van informatieasymmetrie is de betere kennis die de managers bezitten over de toekomstige bedrijfsvooruitzichten, terwijl de investeerders alleen maar beschikken over publieke informatie. Daarom meet men in het onderzoek informatieasymmetrie aan de hand van financiële analisten variabelen. Dit omdat analisten als informatietussenpersoon een belangrijke rol spelen in het reduceren van informatieasymmetrie tussen management en investeerders. Uit het onderzoek dat werd afgenomen bij de grootste Amerikaanse bedrijven gedurende een periode van 9 jaar, tonen de resultaten aan dat hoe groter het aantal analisten dat een bedrijf opvolgt, des te minder managers de toon in hun berichtgeving gaan opblazen. Dit in contrast met de onenigheid tussen de analisten in verband met de winstvoorspellingen, ook wel de voorspellingsdispersie genoemd. Deze zorgt ervoor dat managers de kwalitatieve informatie in de kwartaalcijfers positiever gaan voorstellen.



Relevantie voor investeerders

Investeerders die geld in een onderneming stoppen, willen weten of de prijs die ze ervoor betalen een juiste voorstelling is van de toekomstige kasstromen. Managers kunnen echter de gerapporteerde kwartaalcijfers sturen uit eigen belang of om aan de winstvoorspellingen van de analisten tegemoet te komen. Daarom is het belangrijk dat investeerders bij het maken van investeringsbeslissingen rekening houden met de beïnvloeding van de toon in het kwalitatieve gedeelte van de kwartaalcijfers door het management.

 

Download scriptie (1.24 MB)
Universiteit of Hogeschool
KU Leuven
Thesis jaar
2016
Promotor(en)
Thewissen James