Seks met Robots

Chloé
De Bie

Seks met een robot…?!

Zie je jezelf al in bed duiken met een seksrobot? Het zou dé ideale en meest welwillende partner zijn… Stel je voor… met de huidige evolutie van de robotica is dit niet meer zo onrealistisch! Maar tot op heden is er weinig wetenschappelijk onderzoek naar gebeurd. Daarom werd in een masterproef getracht om meer inzicht te krijgen in wat mannen fascineert in seksrobots.

‘Robot’ is een begrip dat is afgeleid van het Tsjechische woord ‘robota’, hetgeen ‘gedwongen arbeid’ of ‘slaaf’ betekent. Een robot is een mechanisme dat wordt bestuurd door zelfstandige processen, die het mogelijk maken dat deze de omgeving kan waarnemen en er kan op inspelen door specifieke taken uit te voeren. Een automatische grasmaaier is een goed voorbeeld van een robot. Maar in de robotica zijn er ook onderzoekers die met hun robots proberen een menselijke gedaante na te bootsen. Deze worden humanoïdes genoemd en daarbij wordt een onderscheid gemaakt tussen androïde (mannelijke) en gynoïde (vrouwelijke) robots.     
Omdat er geen duidelijke definitie voor ‘seksrobot’ beschikbaar was, werd volgende definitie ontwikkeld: “een seksrobot is een intelligente robot (met sensoren en de mogelijkheid te bewegen), met een menselijke vorm (en dus ook een mannelijk of een vrouwelijk geslacht), waarmee men seksueel genot kan beleven”.    

De voorloper van de seksrobot is de sekspop, die bij de Japanners beter gekend is als ‘Datch Waifu’ ofwel ‘Dutch wives’. Deze naam stamt uit de 17e eeuw wanneer de Japanners sekspoppen leerden kennen door handel te drijven met de Nederlands Oost-Indische Compagnie. Vandaag zijn de bekendste sekspoppen de ‘Real Dolls’. Wat hun uiterlijk betreft lijken ze heel sterk op een mens. Sekspoppen hebben het nadeel dat ze niet actief zijn en geen initiatief kunnen nemen… daarom tracht de robotica deze sekspoppen te automatiseren.

De eerste seksrobot dateert reeds van in de jaren ’80. De bekendste seksrobot vandaag is ‘Roxxxy’, ontwikkeld door het bedrijf ‘Truecompanion’. ‘Roxxxy’ is anatomisch gebouwd zoals een levensechte vrouw. Ze kan luisteren, spreken en reageert op aanrakingen. Ze heeft ook een hartslag en een ‘bloedsomloop’ die er voor zorgt dat de binnenkant van haar lichaam een behaaglijk warm gevoel geeft. Je kan ‘Roxxxy’ verkrijgen met verschillende eigenschappen (oa. haarkleur, huidskleur en make-up) en met verschillende geprogrammeerde persoonlijkheden. Zo is er ‘Frigid Farah’ (verlegen), ‘Wild Wendy’ (avontuurlijk), ‘S&M Susan’ (pijn en fantasieën), ‘Young Yoko’ (onervaren) en ‘Mature Martha’ (ervaren). Er is ook een mannelijke versie op de markt, ‘Rocky’, maar met veel minder keuzemogelijkheden.

Het feit dat er een aanbod is, betekent dat er ook een markt voor is; en dan stelt zich de vraag: “Wie gaat er nu seksrobots gebruiken?”. David Levy, auteur van het boek ‘Love+Sex with Robots’, gaat ervan uit dat meer mannen dan vrouwen seksrobots zullen gebruiken. Hij baseert zijn veronderstelling op het feit dat mannen meer zin in seks hebben en meer interesse tonen in technologie. Er wordt daarbij tevens vanuit gegaan dat mannen seksrobots louter en alleen voor de fysieke bevrediging zullen gebruiken en dat vrouwen het belangrijker zullen vinden zich door de robot geliefd te voelen.

Het is voor de hand liggend dat seksrobots ook in de prostitutie kunnen worden aangewend. In Japan zijn er immers reeds bordelen waar je sekspoppen kan huren. Dat dit in de toekomst ook met seksrobots zal gebeuren, ligt in de lijn van de verwachtingen. Een specifieke gebruikersgroep van seksrobots zijn de ‘technoseksuelen’: mensen die zich eerder aangetrokken voelen tot seksuele interacties met robots in plaats van met mensen.

Het blijft voorlopig voor de meeste mensen toch een rare gedachte. Niettemin heeft de geschiedenis aangetoond dat er veel evolutie is in hoe mensen zich tegenover seksualiteit verhouden. Denk maar aan de seksuele revolutie in de jaren ’60 en het depathologiseren van homoseksualiteit. In het verlengde daarvan kunnen we veronderstellen dat seksrobots nu misschien nog een rariteit zijn, maar, zo beweert toch David Levy, dat ze binnen vijftig jaar algemeen aanvaard zullen worden en dat mensen er ook verliefd op zullen worden. Hierbij moet worden opgemerkt dat de robotica-industrie op dit moment nog niet zo ver staat dan door Levy wordt verondersteld.

Aangezien er heel weinig bekend is over de fascinatie van mannen voor seksrobots, werd een onderzoek gehouden waarbij we groepsgesprekken organiseerden met zes heteroseksuele mannen tussen de 20 en de 40 jaar, die bovendien interesse hadden voor of reeds in aanraking zijn gekomen met seksspeeltjes. De hoofdvraag was: “Wat fascineert mannen in seksrobots?”. Het bleek dat de fascinatie van mannen voor seksrobots vooral draaide rond het ‘echt/niet-echt-zijn’ zoals een vrouw van vlees en bloed.

Enerzijds toonden ze zich teleurgesteld in de huidige stand van zaken wat betreft seksrobots, ze wilden dat ze meer op een echte vrouw geleek. Anderzijds waren de deelnemers ervan overtuigd dat een seksrobot nooit een echte vrouw zou kunnen, noch mogen, vervangen. Ze vonden dus dat de seksrobot wel degelijk van een echte vrouw moet verschillen.       
De deelnemers benoemden ook een aantal voordelen van een seksrobot. Het kan jou niet aan de kant schuiven en je loopt geen risico op seksueel overdraagbare aandoeningen. De deelnemers zagen bovendien wel mogelijkheden in het gebruik van seksrobots voor bepaalde groepen van mensen, bijvoorbeeld mensen met een laag zelfbeeld. Maar de deelnemers uitten ook een aantal bezorgdheden en stelden vragen over welke gevolgen het gebruik van seksrobots zal hebben voor de maatschappij. Men veronderstelde immers dat robotseks niet goed zou zijn voor het psychisch welbevinden van mensen. Sommige deelnemers vonden zelfs dat men de seks-robotica nu reeds een halt zou moeten toeroepen.

Het interessante van deze masterproef is dat ze niet alleen informatie biedt over de huidige stand van zaken voor wat betreft seksrobots, maar ons tevens confronteert met de uitdaging om na te denken over de essentie van menselijke identiteit, de beleving van liefde en seksualiteit en wat mensen verwachten van een sekspartner. Met andere woorden hoe het, op het eerste gezicht ‘freaky’ onderwerp ‘seks met een robot’, ons uitdaagt om verder na te denken over de essentie van het mens in relatie zijn…

 

Universiteit of Hogeschool
KU Leuven
Thesis jaar
2012
Thema('s)