Met nieuwe media het ontwikkelproces in

joris
burggraaff

Met nieuwe media het ontwikkelproces in

De huizenmarkt is in nood. Aannemers en projectontwikkelaars vallen achter elkaar

om omdat er simpelweg te weinig huizen worden verkocht. Kijk dus niet naar

gisteren of vandaag, maar kijk naar wat je morgen kunt doen, en begin daar

vandaag al mee. Communicatie met de eindgebruiker -bijvoorbeeld online- kan

helpen bij de ontwikkeling van woningen.

Met een goede projectwebsite voor de woningbouw kunnen ontwerpplannen op de

wensen van potentiële kopers worden afgestemd én kan de verkoopbaarheid van de

woningen aanzienlijk worden vergroot. Hoe doe je dat als projectontwikkelaar? Kijk verder

dan alleen welke kleur jouw projectwebsite moet zijn of welke afbeeldingen je doelgroep

aanspreekt. Want een website op maat gaat verder dan alleen het design.

 

Communicatie met de eindgebruiker

Als resultaat van mijn afstudeeronderzoek ‘Met nieuwe media het ontwikkelproces in.

Samen wonen: een online platform om communicatie te stimuleren’ voor de studie Real

Estate & Housing aan de TU Delft heb ik een aantal spelregels voor projectwebsites in de

woningbouw opgesteld, waardoor de specifieke doelgroep online meer zal gaan

communiceren. Tijdens een veertien maanden durend verkennend onderzoek heb ik, in

drie rondes, meer dan 30 interviews afgelegd om erachter te komen wat hiervoor wel en

niet van belang is.

De woningmarkt is aan het veranderen van een aanbodmarkt, waar de focus op efficiëntie

binnen het bedrijf ligt, naar een vragersmarkt, waar de focus op effectiviteit ligt. Een

efficiënt bouwbedrijf bouwt een woning zo goed mogelijk, zo snel mogelijk en vooral zo

goedkoop mogelijk. De vraag naar woningen is altijd vele malen groter geweest dan het

aanbod, dus de verkoop ervan ging relatief makkelijk. Gouden tijden.

Bij een vragersmarkt zal er echter gefocust moeten worden op volledig andere

onderdelen: hoe kan een thuis worden gebouwd?

 

Ontwerpplannen afstemmen op de wensen

Thuis is een huis dat van jou is. Om een optimaal thuis te bouwen zul je moeten weten wat

voor huis dat moet zijn. Je zult al in een vroeg stadium het ontwerp van de woning aan

moeten passen op de wensen van de toekomstige bewoners. De enige manier om daar

achter te komen is door te vragen hoe zij nou écht willen wonen. Een manier om dit te

doen is spelregel ‘f. bied opties voor co-design’.

Dit is het ontstaan van een gezamenlijk ontwerp vanuit de samenwerking tussen getrainde

en niet-getrainde ontwerpers. Niet-getrainde ontwerpers kunnen bijvoorbeeld de

buurtbewoners van een project zijn, of uiteraard mensen die op zoek zijn naar een huis.

Door gebruik te maken van de lokale expertise kan er informatie naar boven komen die

vanuit professionele partijen nooit vandaan had kunnen komen, passend of juist niet

passend met de ideeën van de bouwer/ontwikkelaar.

Dit kan op simpele en concrete wijze worden gedaan door bijvoorbeeld het social medium

Pinterest te integreren. Wat meer werk is het inbouwen van een configurator in de website,

het bekendste voorbeeld hiervan komt van onze Zweedse vrienden van Ikea: De keuken

configurator. (zie illustraties in bijlage)

 

Verkoopbaarheid vergroten

Marges staan onder druk, ontwikkelingen lopen spaak, af en toe lijkt het alsof de bouw

stopt met bouwen. Vaak moet er al 70 of zelfs 80% van de woningen verkocht zijn voordat

je mag beginnen met bouwen. Sales & marketing-afdelingen draaien overuren. Via allerlei

social media wordt er geprobeerd om viral effecten te creëren, gesprekken aan te gaan en

de meest rare stunts worden bedacht om aandacht te trekken. Internet en de

projectwebsite spelen een steeds grotere rol bij de verkoop van woningen.

Een geschikte methode om de verkoopbaarheid via de projectwebsite te vergroten is

spelregel ‘s. personaliseer de deelnemers’. Door anonimiteit tegen te gaan en

deelnemers te personaliseren -bijvoorbeeld door ze een account te laten maken, of zich in

te laten schrijven- kan er een (onderlinge) band ontstaan. Als professionele partij is het

ook van groot belang om zichzelf te personaliseren. Gebruik in plaats van een anonieme

bedrijfsnaam je eigen naam, met je functie en bedrijf erachter. Zodra deelnemers weten

met wie ze in contact zijn zullen ze sneller informatie delen. Hiermee stimuleer je het

onderlinge vertrouwen tussen deelnemers -particulieren en professionals.

Bij marketingcampagnes wordt er eerst heel goed gekeken naar hoe de doelgroep

aangesproken moet worden. Welke kleuren, lettertype, foto’s en woorden gaan we

gebruiken om ze aan te trekken? Dit bepaalt hoe een website eruit ziet.

(zie illustratie in bijlage) 
 

Waarom bepaalt de doelgroep niet wat een website kan?

Na alle spelregels gekoppeld te hebben aan de verschillende doelgroepen kwam ik tot een

schrikbarende conclusie: alle spelregels, die direct in technieken of modules voor een

website kunnen worden vertaald, zijn volledig afhankelijk van de doelgroep. Om

doelgroepen te vormen heb ik het BSR-model van Smart Agent gebruikt. Iedere kleur staat

voor een aparte doelgroep met normen, waarden, interesses en uiteraard woonwensen.

Neem bijvoorbeeld de spelregel ‘b. maak mogelijkheden inzichtelijk’. Deze scoort

maximaal bij de twee introverte doelgroepen, maar bijzonder laag bij de extraverte

doelgroepen. Dit heeft te maken met gewenste structuur tegenover de vrijheid om zelf op

verkenningstocht naar informatie te gaan.

In dit artikel is een beperkt aantal spelregels genoemd. Op de website

www.platformsamenwonen.nl staan ze allemaal uitvoerig toegelicht. Daarnaast wordt daar

ook (visueel) inzichtelijk gemaakt tijdens welke fase en voor welke doelgroep ze geschikt

zijn.

Download scriptie (4.39 MB)
Universiteit of Hogeschool
Andere
Thesis jaar
2013