MillenniumGOAL! activerende lessen voor de tweede graad van het secundair onderwijs

Rozemarijn
Brynaert

MillenniumGOAL! Scoor ze zelf

Heb jij er ook altijd van gedroomd om van de wereld een betere plaats te maken? Al de honger en armoede uit te bannen? Dan heb je geluk, want vanaf nu kan jij een echte wereldverbeteraar worden. Op millenniumgoal.weebly.com kan jij ten strijde trekken tegen het onrecht in de wereld.

Op de website kan je op een interactieve en zelfstandige manier de inhoud van de acht millenniumdoelen (MDG) ontdekken. De website millenniumgoal.weebly.com is het uiteindelijke resultaat van de zoektocht van een laatstejaarsstudente uit de lerarenopleiding om op een leuke en verteerbare manier de millenniumdoelen met de bijhorende problematieken uit te leggen aan jongeren van 14 – 15 jaar. De jongeren kruipen in de huid van wereldverbeteraar. Stap voor stap verkennen zij de verschillende probleemgebieden om uiteindelijk zelf tot een oplossing te komen.

Eventjes kort iets meer over de millenniumdoelen zelf. Dit zijn acht afspraken die in 2000 door de VN zijn gemaakt met als doel om tegen 2015 belangrijke vooruitgang te boeken op het vlak van armoede, onderwijs, gezondheid en milieu. Heden ten dagen is er nog te veel armoede in de wereld, gaan nog te weinig kinderen naar school en laat de gezondheidszorg op vele plaatsen nog de wensen over. De millenniumdoelen zijn dan ook: armoede en honger uitbannen, basisonderwijs wereldwijd toegankelijk maken voor iedereen, gendergelijkheid, kindersterfte terugdringen, gezondheid van moeders verbeteren, strijd leveren tegen aids, malaria en andere ziektes, actief werken aan een duurzaam milieu en werken aan een mondiaal partnerschap voor ontwikkeling. Dit is een hele boterham, maar het leuke aan de website is dat juist heel bevattelijk aan bod komt.

Aan de basis van het didactisch materiaal dat te vinden is op de website, liggen persoonlijke ervaringen en verhalen uit Zambia. Tijdens een drie maand durend verblijf in Kabwe, Zambia kreeg de auteur de kans om met (lokale) mensen te praten die dag in dag uit in een ontwikkelingsland leven en werken. Hierdoor krijgt dit lesmateriaal ook een authentieke toets. Vandaar ook dat over de hele lijn, Zambia als casestudy werd genomen. 

Persoonlijke ervaringen alleen volstaan echter niet, daarom werd er ook een bijhorende literatuurstudie uitgevoerd. De neerslag hiervan is echter niet terug te vinden op de website. Maar geïnteresseerden kunnen deze raadplegen in de bibliotheek van PXL (voorheen Xios Hogeschool Hasselt).  Hierin vind je een chronologisch overzicht terug van de ontstaansgeschiedenis van de millenniumdoelen die terug gaat tot de ‘Four Freedoms’ speech van president F.D. Roosevelt in 1938. Daarnaast wordt er per MDG geschetst hoe de situatie nu is en wat de vooruitzichten zijn op wereldniveau en voor Zambia. En dat is niet zo’n rooskleurig beeld. Ook de rol die de Belgische overheid speelt, komt ter sprake. Maar dit terzijde, de website dus.

Op de website kan je terecht voor het didactische luik. Per MDG is er telkens een kort inleidend filmpje voorzien. Dit bekijken de leerlingen voordat ze aan de bijbehorende opdrachten beginnen. Elke opdracht wordt uitgelegd en uitgevoerd op de website. De opdrachten voor MDG één tot en met zeven zijn zo opgesteld dat de leerlingen individueel of per twee binnen de twintig minuten de opgave tot een goed einde moeten kunnen brengen. In deze opdracht maken de leerling kennis met de verschillende facetten van de desbetreffende MDG. De laatste opdracht, millenniumdoel 8, is een groepsopdracht voor groepjes van circa 4 leerlingen. Afhankelijk van de beschikbare tijd kan deze opdracht een half uurtje of langer duren. Om deze tot een goed einde te kunnen brengen, hebben de leerlingen onder andere de informatie nodig die ze in de vorige zeven opdrachten hebben verzameld.

De filmpjes en opdrachten kunnen op de traditionele manier in een computerklas doorlopen worden, waarbij elke leerling/elk groepje apart aan een computer bezig is. Maar het is ook mogelijk om de klas in “hoekjes” te verdelen (en aan te kleden). Om de twintig minuten moet dan iedereen doorschuiven naar het volgende hoekje tot wanneer iedereen millenniumdoel 1 tot en met 7 heeft behandeld. Een andere mogelijkheid is om, bijvoorbeeld tijdens een dag van mondiale vorming, op verschillende plaatsen in het schoolgebouw posters van de MDG 1 tot en met 7 op te hangen of foto’s/quotes/… en bij elke poster/foto/quote een QR-code naar de desbetreffende opdracht. Idealiter worden deze opgehangen op symbolische plaatsen. Bijvoorbeeld MDG 1 -het uitbannen van honger en armoede - in de refter, MDG2 - basisonderwijs voor iedereen -  in een klaslokaal,… De leerlingen kunnen dan de QR-code lezen met een smartphone of een tablet waar ze dan ook de opdrachten op kunnen uitvoeren. De opdracht voor MDG 8 wordt dan wel in het klaslokaal gemaakt.

Ook aan de leerkrachten is gedacht. Voor hen werd er op de website een pagina voorzien waar ze extra achtergrond informatie kunnen vinden, evenals verschillende evaluatieformulieren en kijkwijzers en een overzicht van de vakgebonden en vakoverschrijdende eindtermen die aan bod komen. Ook kunnen zij de antwoorden die de leerlingen ingeven, raadplegen en opvragen via handige zoekfuncties en indien gewenst ook vergelijken met andere scholen.

Dit eindwerk speelt in op de digitalisering en multimedialisering van het onderwijs en maakt handig gebruik van deze nieuwe tools om een droge kost op een ludieke wijze bij te brengen. De neerslag van de literatuurstudie geeft een mooi overzicht van de lange geschiedenis die voorafgaat aan de millenniumdoelen  en welke weg we nog hebben af te leggen om de millenniumdoelen tot een goed einde te brengen. Het geeft stof tot nadenken, zeker als men volgende uitspraak van VN-secretaris-generaal Ban Ki-moon in het achterhoofd houdt: “World military spending has now risen to over $1,2 trillion. This incredible sum represents 2,5 per cent of GDP (global gross domestic product). Even if 1 per cent of it were redirected towards development, the world would be much closer to achieving the Millennium Development Goals.”

Download scriptie (18.18 MB)
Universiteit of Hogeschool
Hogeschool PXL
Thesis jaar
2013
Thema('s)