Systeem kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid belangrijk voor e-commerce succes

Martijn
Severijns

Een student van de KU Leuven ontwikkelde voor zijn masterproef Internationaal Zakenwezen (Handelswetenschappen) een experimenteel model dat de succesperceptie voor e-commerce consumenten tracht te verklaren. Het model werd getoetst aan de hand van data uit een enquête bij 236 studenten Handelswetenschappen. Uit het onderzoek blijkt dat voornamelijk de kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid van het e-commerce systeem essentieel zijn.



Het resultaat?



Gebruiksvriendelijkheid en kwaliteit van de e-commerce website en in mindere mate de kwaliteit van informatie op de website hebben een positieve invloed op de tevredenheid van de consument. Onrechtstreeks dragen deze waarde ook bij tot de intentie van de consument om tot herhaalaankopen over te gaan, iets wat binnen het succesmodel gezien wordt als ‘ultiem succes’. In dit onderzoek hebben andere variabelen zoals imago van het bedrijf en de invloed van vrienden & familie geen bewezen effect op het succes van e-commerce.



Onderzoeksopzet

Eerdere studies tonen aan dat tal van variabelen zoals ‘systeem kwaliteit (o.a. de snelheid en gebruiksvriendelijkheid van de website) en ‘informatie kwaliteit’ (o.a. de relevantie en nauwkeurigheid van de informatie op de website) een invloed uit kunnen oefenen op e-commercesucces. Het doel van het model van de student is echter om een input te creëren voor computergestuurde oplossingen (Automated Business Analytics) om e-commercesucces voor bedrijven te optimaliseren. De student Handelswetenschappen is de eerste onderzoeker die dit unieke model creëert dat zich volledig focust op e-commerce succes. Hij onderzoekt wat succes van online aankopen voor consumenten is, met als doel de online retailer te helpen bij wat voor consumenten belangrijk is.

Onderzoeksmethode

De student ging aan de slag met 2 bekende succesmodellen, respectievelijk het ‘informatiesystemen succes model’ en het ‘technology acceptance model’, die hij, samen met zijn eigen inzichten, transformeerde tot een uniek succesmodel voor e-commerce. Dit model werd vervolgens getoetst door een enquête bij 236 studenten Handelswetenschappen aan de KULeuven Antwerpen. Aan de deelnemers werd, onrechtstreeks, gevraagd wat zij belangrijk vonden bij de aankoop van online kleding. Zo werd onderzocht welke variabele de grootste impact had op een stijging van herhaalaankopen, het ultieme succes voor het e-commerce bedrijf.

Kortom: E-commercesucces wordt veroorzaakt door een hoge systeem kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid, informatie kwaliteit draagt ook bij tot het succes.

---- EINDE BERICHT ----

Noot voor de redactie Contactpersoon: Martijn Severijns | Student Master in de Handelswetenschappen – Internationaal Zakenwezen | martijn.severijns@gmail.com

Download scriptie (985.48 KB)
Universiteit of Hogeschool
KU Leuven
Promotor(en)
Patrick Wessa