“ZE AANVAARDEN MIJ NIET ZOALS IK BEN, ZE WILLEN MIJ VERANDEREN.”

Isabelle
Niset

Out of the box

‘Autism can’t define me, I define autism’. Zo zou het moeten klinken uit de mond van personen met autisme. Helaas blijft onze maatschappij vasthangen in stereotypen over autisme. Men stelt zich niet open om het op een andere manier te bekijken. Is dit normaal in de 21e eeuw? De eeuw waar onze samenleving streeft naar vernieuwingen op elk mogelijk gebied. De eeuw waar wij ‘out of the box’ moeten denken. Het is hoog tijd voor verandering. 

Tieners aan het woord

Verandering is mogelijk als de omgeving inspanningen levert om personen met autisme te leren begrijpen. Dit kan niet vanzelf gebeuren, maar heeft een aanzet nodig. De toon werd gezet door Isabelle Niset, laatstejaarsstudente Toegepaste Psychologie bij Hogeschool West-Vlaanderen, lid van de Associatie Universiteit Gent. Er werd een onderzoek gerealiseerd in samenwerking met tieners met autisme. De tieners werden uitgenodigd voor een

 

image-20180925104903-1

Tekening gemaakt door een tiener die deelnam aan het onderzoek.

gesprek en kregen hierbinnen de kans hun eigen belevingen, gedachten en gevoelens te verwoorden.

Creatief aan het werk

De tieners kregen niet enkel de kans om hun verhalen onder woorden te brengen, maar ze kregen ook de mogelijkheid om met creatief materiaal aan de slag te gaan. Volgende vraag werd hen hierbij gesteld: “Waarmee zou jij jouw autisme vergelijken en welk beeld zou je daarvan maken?”. Ze hadden de keuze uit tekenen, boetseren of papier op allerlei manieren te gebruiken.

Dit leverde prachtige en unieke werken op die één voor één een beeld geven van hoe de tieners zich voelen en de manier waarop ze naar zichzelf kijken.

In de praktijk

De verhalen en de beelden van de tieners werden verzameld in een boekje gericht naar de omgeving van de tieners. Familie, vrienden, leerkrachten en therapeuten worden hiermee uitgenodigd om een kijkje te nemen in hun leefwereld. Hiernaast kunnen ze het boekje ook gebruiken om in gesprek te gaan met de tieners. Het is ook bedoeld voor andere tieners met autisme zodat zij zich misschien kunnen identificeren met de verhalen en beelden.

Voorproefje

“Ze aanvaarden mij niet zoals ik ben, ze willen mij veranderen.”(Milan) De tieners gaven tijdens de gesprekken aan dat hun relatie met de omgeving soms wringt door een tekort aan inlevingsvermogen en begrip. Ze hebben hun ervaringen nu met de studentonderzoeker gedeeld, maar willen het ook graag met de rest van de wereld delen. Zij willen gehoord worden, want zij hebben veel te vertellen. Laten we met zijn allen luisteren naar hen om een aangenamere leefomgeving te creëren zowel voor de tieners als voor hun omgeving.

Download scriptie (1.81 MB)
Universiteit of Hogeschool
Hogeschool West-Vlaanderen
Thesis jaar
2018
Promotor(en)
Hannes Verdru