Het fundamentele belang van digitale storytelling

Silke
Vanhaute

Deze bachelorproef gaat over digitale storytelling via videocommunicatie, waarbij de centrale vraag als volgt luidt: ‘Hoe kan een organisatie digitale storytelling succesvol inzetten in B2C communicatie aan de hand van videocommunicatie?’.

Digitale storytelling is inzetbaar eens de organisatie stilstaat bij enkele basiselementen. Deze basiselementen vormen de bestaansreden van de organisatie en duiden aan waarvoor de organisatie staat. Eens deze basiselementen zijn bepaald en worden ondersteund door iedere stakeholder, kan de organisatie beginnen met het inzetten van digitale storytelling. Digitale storytelling via videocommunicatie kan worden toegepast aan de hand van een stappenplan. Dit stappenplan geeft enkele elementen weer waaraan de organisatie zich kan houden. Hieronder vallen 5 stappen met eigen onderverdelingen. De laatste stap bestaat uit het verspreiden van het verhaal. Deze verspreiding kan gebeuren aan de hand van enkele kanalen voor videocommunicatie.

 

De betekenis van digitale storytelling

Uit deze bachelorproef blijkt dat verhalen een fundamenteel belang hebben binnen onze samenleving en doorslaggevend kunnen zijn in de communicatie van een organisatie. Digitale storytelling heeft naast het belang voor een organisatie, ook een intercultureel belang. Digitale storytelling kan doelgroepen bewust maken en aanzetten tot actie. Sensibilisering, stimulatie, bewustmaking, informatie geven en interesse creëren zijn één voor één doelen die kunnen worden gelinkt aan digitale storytelling.

 

Analyse over het gebruik van digitale storytelling

Na toepassing van het theoretische gedeelte op de KAA Gent Foundation kan er worden gesteld dat de KAA Gent Foundation niet slecht bezig is met videocommunicatie in vergelijking met de Club Brugge Foundation en de Tottenham Hotspur Foundation. Ook worden de recente communicatievideo’s goed ontvangen bij de doelgroep. Toch kunnen nog enkele aanbevelingen worden opgesomd. Deze aanbevelingen bestaan uit 3 delen: algemene aanbevelingen voor de KAA Gent Foundation, aanbevelingen rond videocommunicatie en aanbevelingen rond het gebruik van sociale media kanalen.

De KAA Gent Foundation kan digitale storytelling succesvol inzetten in B2C communicatie aan de hand van videocommunicatie. Deze implementatie kan succesvol gebeuren doordat ze duidelijk geformuleerde waarden hebben die voortvloeien in een missie en visie. Deze waarden vertalen zich naar een krachtig kernverhaal, dat de basis vormt voor het succesvol inzetten van digitale storytelling. De KAA Gent Foundation kan gezien worden als een sterke organisatie doordat ze duidelijke waarden hebben, maar ook doordat ze herkenbaar zijn door gebruik te maken van symbolen en visuele expressies van de voetbalclub KAA Gent. De KAA Gent Foundation heeft een overvloed aan verhalen en kan dus genoeg verhalen vinden. Echter moeten ze duidelijke richtlijnen formuleren omtrent welke verhalen mogen gebruikt worden en welke niet.

Na het overlopen van het stappenplan voor digitale storytelling is de KAA Gent Foundation bewust bezig met het gebruik van video’s. De KAA Gent Foundation brengt telkens een duidelijke boodschap weer in zijn video’s. De verhalen in de video’s zijn volledig en brengen de boodschap naar voor. Dit is zeker te linken met het feit dat ze goed omschreven waarden hebben waar alle stakeholders achterstaan.

 

Enkele valkuilen

Hou steeds de doelgroep en de cultuur in de gaten. Elke waarde moet worden afgestemd op de doelgroep. Deze waarden moeten daarnaast ook aanvaardbaar zijn binnen de cultuur waarin de organisatie zich bevindt. 

Bij het onderzoeken van cultuurverschillen in communicatie worden 2 soorten communicatiemogelijkheden onderscheiden. Zo bestaat er crossculturele communicatie en interculturele communicatie. Bij crossculturele communicatie wordt er nagegaan in welk opzicht culturen van elkaar verschillen in communicatiegewoonten. Eerst moet onderzocht worden welke verschillen er zijn in de communicatie tussen culturen vooraleer interculturele communicatie kan geanalyseerd worden. Binnen interculturele communicatie wordt geanalyseerd wat er gebeurt als personen uit verschillende culturen met elkaar communiceren en omgaan.

 

De kerngedachte

Hou de basiselementen goed in het oog. Overloop elk element zorgvuldig en neem de tijd. Daarna kan het stappenplan worden doorlopen en kan ieder element zijn plaats krijgen. Een organisatie mag de samenleving en haar cultuur niet vergeten. Dit is een cruciaal gegeven om de boodschap van de digitale storytelling goed te brengen naar de doelgroep. Keep your head in the game!

 

Download scriptie (1.31 MB)
Universiteit of Hogeschool
Hogeschool Gent
Thesis jaar
2018
Promotor(en)
Alexandra Coppens