Historic Voicebot

Nicole Horward
In het kader van mijn bachelorproef heb ik onderzocht hoe nieuwe technologieën de interactiviteit in musea kunnen bevorderen en de bezoekerservaring kunnen verbeteren. Hiervoor heb ik een aantal onderzoeksvragen beantwoord en een prototype van een interactieve installatie ontwikkeld waarmee museumbezoekers vragen aan een historisch persoon kunnen stellen.

Tring tring! Het verleden belt!

Daar stond ik dan, midden in het Gallo-Romeins museum van Fourvière in Lyon. Ik luisterde naar de audiogids. Ik las de teksten op de plakkaatjes. Ik bladerde door de museumgids. Toch kon ik het antwoord op mijn vraag nergens terugvinden. Kon ik het maar aan een van deze standbeelden vragen, dacht ik toen. Die zullen het antwoord vast wel weten. Wat als dat echt zou kunnen? Wat als ik mijn vraag gewoon aan een historisch persoon kon stellen?

Wat ik toen had willen vragen ben ik inmiddels allang vergeten, maar wat me wel nog altijd is bijgebleven, is hoe lomp het voelde om midden in een museum te staan, een plek met zo veel kennis, om vervolgens op mijn telefoon te staan googelen naar het antwoord. Dat kan anders en daarom heb ik in het kader van mijn bachelorproef onderzocht hoe nieuwe technologieën de interactiviteit in musea kunnen bevorderen en de bezoekerservaring kunnen verbeteren. Hiervoor heb ik een aantal onderzoeksvragen beantwoord en een prototype van een interactieve installatie ontwikkeld waarmee museumbezoekers vragen aan een historisch persoon kunnen stellen.

Onderzoek

Is het technisch mogelijk om een chatbot te maken van een historisch persoon? Zo ja, wat moet deze chatbot kunnen? Hoe kan een chatbot een historisch persoon op een realistische manier nabootsen? Hoe moet de interactieve installatie eruit zien? Met deze vragen ging ik aan de slag tijdens de onderzoeksfase van mijn bachelorproef.

Het idee van een chatbot in een museum is zeker niet nieuw, waardoor ik een aantal interessante bestaande chatbots ben tegengekomen. Een daarvan is Max, een mensachtig 3D figuur, geprojecteerd op een groot scherm. Hij werd in 2004 al ingezet in het Heinz Nixdorf MuseumsForum in Duitsland om bezoekers te begroeten. Via een toetsenbord konden bezoekers met Max communiceren en spelletjes met hem spelen.

Het meest fascinerende aspect van Max is dat er is onderzocht hoe mensen met hem omgingen in het museum. Alle interacties met Max werden twee maanden lang vastgelegd en geanalyseerd. Bezoekers gingen heel menselijk met hem om, ze begroetten hem en stelden vragen zoals “Hoe gaat het met je?”. In ongeveer een derde van alle gesprekken namen bezoekers de tijd om afscheid te nemen van Max voordat ze vertrokken, al konden ze ook gewoon weglopen om het gesprek te beëindigen.

Door te kijken naar deze bestaande chatbots en door het lezen van verschillende onderzoeken, heb ik een goed beeld gekregen van de mogelijkheden en de valkuilen die er zijn bij het maken van chat- en voicebots voor musea.

Ontwerp

Aan de hand hiervan heb ik een ontwerp gemaakt van de Historic Voicebot. De interactieve installatie bestaat uit twee onderdelen: een touchscreen met daarop een animatie van de historische persoon en daarnaast een oude telefoon. Museumbezoekers kunnen in gesprek gaan met een historisch figuur door op een vraag op het touchscreen te klikken of door simpelweg de telefoon op te pakken en een vraag te stellen. Het antwoord wordt vervolgens mondeling via de telefoon gegeven en verschijnt ook als tekst op het beeldscherm.

Schets van het eerste ontwerp

Dit idee heb ik vervolgens vertaald naar een technisch ontwerp, met een beschrijving van de hard- en software die nodig is om een prototype te ontwikkelen. Eenvoudig is het niet, maar door alle technologische ontwikkelingen is het toch al een stuk gemakkelijker dan bij Max in 2004.

Ada Lovelace

Voor het prototype is er naast een technisch ontwerp ook nog een historisch persoon nodig. In dit geval heb ik voor Ada Lovelace gekozen. Lovelace wordt gezien als de eerste computerprogrammeur en toch hebben veel mensen nog nooit van haar gehoord. Daarom zou een voicebot van Ada Lovelace een geweldige toevoeging zijn aan elk museum.

Ada Lovelace

Prototype

Tot slot heb ik op basis van al het bovenstaande een prototype van de Historic Voicebot ontwikkeld. Door middel van de AI software Dialogflow kan Ada Lovelace antwoord geven op z'n twintigtal vragen en smalltalk maken. In de oude telefoon zit een kleine computer, een Raspberry Pi, met een microfoon en een luidspreker. De gesproken input van de bezoekers wordt omgezet naar tekst die naar de AI software gaat. Het antwoord wordt vervolgens weergegeven op het scherm en als geluidsfragment afgespeeld door de luidspreker in de telefoon. Samen met de animaties op het scherm vormt dit een leuke, interactieve manier om iets nieuws te leren en vragen te stellen in een museum zonder zelf te googelen.

Historic Voicebot

Al is de Historic Voicebot voorlopig alleen nog maar een prototype, het brengt het verleden weer tot leven en werpt tegelijkertijd een blik op de mogelijkheden van de toekomst.

Meer weten?

Een video over het maken van de Historic Voicebot en een demonstratie van het prototype staat op YouTube: https://youtu.be/fH9SQB4khlw

Er is een artikel over de Historic Voicebot verschenen op de Raspberry Pi website: https://www.raspberrypi.org/blog/chat-ada-lovelace-raspberry-pi/

Technische details en instructies zijn terug te vinden op Hackster: https://www.hackster.io/8bitsandabyte/historic-voicebot-aecb3c

Bibliografie

ASHRI (R.), How museums are using chatbots - 5 real world examples, Deeson, 2017, https://www.deeson.co.uk/blog/how-museums-are-using-chatbots-5-real-world-examples Date of reference: 11th of October 2018.

BERGER (B.), AI-enabled technologies could help museums survive the digital age, venturebeat, 2017, https://venturebeat.com/2017/11/06/ai-enabled-technologies-could-help-museums-survive-the-digital-age/ Date of reference: 18th of November 2018.

BOIANO (S.), GAIA (G.), CALDARINI (M.), Make Your Museum Talk: Natural Language Interfaces For Cultural Institutions, 2003, https://www.museumsandtheweb.com/mw2003/papers/gaia/gaia.html Date of reference: 20th of October 2018.

BOIANO (S.), BORDA (A.), CUOMO (P.), GAIA (G.), ROSSI (S.), Chatbots in museums: hype or opportunity?, 2018, https://www.museweb.net/chatbots-in-museums-hype-or-opportunity-%E2%80%A8/ Date of reference: 20th of October 2018.

CIECKO (B.), Exploring Artificial Intelligence in museums, 2016, https://cuseum.com/blog/exploring-artificial-intelligence-in-museums Date of reference: 18th of November 2018.

DWIVEDI (P.), NLP — Building a Question Answering model, 2018,

https://towardsdatascience.com/nlp-building-a-question-answering-model-ed0529a68c54 Date of reference: 3rd of March 2019.

GOOGLE CLOUD 2019, Dialogflow Knowledge Connectors, 2019, https://cloud.google.com/dialogflow-enterprise/docs/knowledge-connectors Date of reference: 24th of February 2019.

GOOGLE PATENTS, Automatic generation of question-answer pairs from conversational text, 2014, https://patents.google.com/patent/US9348817B2/en Date of reference: 3rd of March 2019.

HALLER (E.), REBEDEA (T.), Designing a Chat-bot that Simulates an Historical Figure, 2013, https://www.researchgate.net/publication/251895907_Designing_a_Chat-bot_that_Simulates_an_Historical_Figure Date of reference: 12th of October 2018.

HORNECKER (E.), STIFTER (M.), Learning from Interactive Museum Installations About Interaction Design for Public Settings, 2006, https://www.researchgate.net/publication/221332107_Learning_from_interactive_museum_installations_about_interaction_design_for_public_settings  Date of reference: 10th of December 2018.

KOPP (S.), GESELLENSETTER (L.), KRAMER (N.),WACHSMUTH (I.), A Conversational Agent as Museum Guide – Design and Evaluation of a Real-World Application, 2004, https://www.techfak.uni-bielefeld.de/~skopp/download/museumguide.pdf Date of reference: 12th of October 2018.

NGUYEN (H.), MORALES (D.), CHIN (T.), A Neural Chatbot with Personality, 2017, https://web.stanford.edu/class/cs224n/reports/2761115.pdf Date of reference: 26th of November 2018.

RADZIWILL (N.), BENTON (M.), Evaluating Quality of Chatbots and Intelligent Conversational Agents, 2017, https://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1704/1704.04579.pdf Date of reference: 3rd of November 2018.

SMESTAD (T. L.), Personality Matters! Improving The User Experience of Chatbot Interfaces, 2018, https://brage.bibsys.no/xmlui/handle/11250/2502575 Date of reference: 26th of November 2018.

SMITH (R.), How Artificial Intelligence Could Revolutionize Archival Museum Research,  Smithsonian, 2017, https://www.smithsonianmag.com/smithsonian-institution/how-artificial-intelligence-could-revolutionize-museum-research-180967065/  Date of reference: 18th of November 2018.

VRIND 2017, Statistiek Vlaanderen, Cultuur en vrije tijd, 2017, https://www.statistiekvlaanderen.be/sites/default/files/docs/vrind2017-6-cultuur-vrije-tijd.pdf Date of reference: 13th of November 2018.

WELLER (C.), A leading designer explains why awesome museums are still so boring, Business Insider UK, 2015, http://uk.businessinsider.com/why-awesome-museums-are-still-boring-2015-11?r=US&IR=T Date of reference: 19th of November 2018.

Universiteit of Hogeschool
Multimedia & Communicatietechnologie
Publicatiejaar
2019
Promotor(en)
Stefan Tilburgs
Kernwoorden
https://twitter.com/8BitsandaByte
Share this on: