Studenten, opgelet: ‘het meest efficiënte noteermedium’ is een fabel

Chloë
De Weerdt
  • Fee
    De Bock

PERSBERICHT

Voor onmiddellijke publicatie

 

Studenten, opgelet: ‘het meest efficiënte noteermedium’ is een fabel

ANTWERPEN, 21 juni 2018 – Dat er zoiets bestaat als ‘het meest efficiënte noteermedium’ is volgens twee studentes van de Universiteit Antwerpen een fabel. Noteren met een laptop of met pen en papier: het levert geen verschil in academische prestaties op. Wel blijkt uit hun experimentele studie dat de prestaties afhangen van het werkgeheugen.

De tijd dat laptops hun intrede doen op het Universiteitstoneel is passé: vandaag maken ze steevast deel uit van de bühne. Maar ook pen en papier blijken niet uit de mode te zijn. En dat is terecht, want het ene noteermedium blijkt niet beter of slechter te zijn dan het andere. Dat is wat Chloë De Weerdt en Fee De Bock aantoonden in hun experimenteel onderzoek aan de Universiteit Antwerpen. Hun onderzoek is een reactie op twee voorgaande onderzoeken die elkaar flagrant tegenspreken. Daar waar Pam Müller en Daniel Oppenheimer (2014) met hun onderzoek ode uitbrengen aan pen en papier, stellen Andrea Aerts en Lore Gijsbrechts (2017) dat zowel laptop als pen en papier het leerproces niet schaden. Met een experimenteel onderzoek bij 60 studenten van de Universiteit Antwerpen wilden De Weerdt en De Bock nagaan welke voorgaande bevindingen ze al dan niet kunnen bevestigen. Voor het experiment nodigden ze de deelnemers uit om twee korte filmpjes (TED Talks) te bekijken en daarover onmiddellijk een inhoudelijke vragenlijst op te lossen. Het resultaat? Het onderzoek van De Weerdt en De Bock verdedigt de resultaten van Aerts en Gijsbrechts.

“Maar voor ons was er meer. We vermoedden dat er nog een andere factor een invloed kon uitoefenen op het noteermedium enerzijds en de academische prestaties anderzijds, namelijk het werkgeheugen. Bepaalt de grootte van iemands werkgeheugen of studenten hoger of net lager scoren op een test? Een intrigerende vraag. Maar met ons onderzoek zijn we er helaas niet in geslaagd om hier een uitsluitend antwoord op te formuleren”, aldus De Weerdt. Het werkgeheugen van de deelnemers maten de onderzoekers volgens drie verschillende manieren. Omdat de resultaten van de drie verschillende testen sterk verschillen ten opzichte van elkaar, kunnen De Weerdt en De Bock geen algemene conclusies trekken. Toch vloeit uit de studie een opmerkelijk resultaat voort: studenten met een klein werkgeheugen presteren beter wanneer ze met een laptop notities nemen dan wanneer ze dat met pen en papier doen.



Einde persbericht

Contactgegevens

 

Chloë De Weerdt                                             Fee De Bock

+324 70 07 23 30                                              +324 72 44 48 15

chloedeweerdt@hotmail.com                 feedebock@gmail.com

 

 

Universiteit Antwerpen

Prinsstraat 13, 2000 Antwerpen               info@uantwerpen.be

+323 265 41 11                                                 www.uantwerpen.be

 

Download scriptie (1.84 MB)
Universiteit of Hogeschool
Universiteit Antwerpen
Thesis jaar
2018
Promotor(en)
Luuk Van Waes