De kostprijs van engagement

Charlotte
Pierreux

Chiro is de grootste jeugdbeweging uit Vlaanderen en werkt bijna volledig op vrijwilligers. Elke zondag staan er meer dan 15.000 jongeren klaar om kinderen te entertainen en te focussen op het spelen. Het opnemen van dit vrijwillig engagement neemt niet enkel tijd in beslag. Het kost ook geld.

Dit onderzoek wil zich focussen op deze kostprijs, meer bepaald op de relatie tussen de kostprijs en het engagement. Om deze relatie te onderzoeken is er gefocust op alle leiding binnen het Gewest Zizo. Dit gewest is een verzamelnaam van zeventien Chirogroepen binnen Vlaams-Brabant. 

Hoe?

Dit onderzoek bestond uit drie onderzoeksmethodes. In eerste instantie werd er online een survey verstuurd. Daarna werden er twee focusgesprekken gehouden met vijf verschillende Chirogroepen. Om af te sluiten werden de antwoorden uit vorige twee methodes bevraagd bij een expert. 

Respondenten

De online survey werd verstuurd via Qualtrics.com. Deze survey registreerde 168 volledig ingevulde vragenlijsten. 

Er vonden twee focusgesprekken plaats. De respondenten van het eerste focusgesprek waren: Chiro Meise, Chiro Meisjes Eversheim en Chiro Westrode. Het tweede focusgesprek bestond uit respondenten van Chiro Jongens Eversheim en Chiro Pol Opwijk. 

Later vond er een gesprek met een expert plaats. Deze expert is Michael Tubex, diversiteitsmedewerker bij Chirojeugd Vlaanderen. 

Resultaten

Uit de resultaten blijkt dat er wel degelijk een kostprijs vast hangt aan het vrijwillig engagement. Deze kostprijs varieert tussen 40 en 400 euro per jaar, afhankelijk van de Chirogroep. 

Nadat de kostprijs vastgesteld werd, werd er aan de leiding gevraagd wat hun mening is tegenover een financiële vergoeding. Hier zien we dat de mening van de participanten variëren. Uit de survey blijkt dat 55 procent tegen een financiële beloning is, maar 20 procent wel voorstander is van het idee. 25 procent ziet een beloning wel zitten, maar vindt dat het tegen de kernwaarden van Chiro ingaat. Ook tijdens de focusgesprekken waren de meningen verdeeld. Over de financiële vergoeding werd geoordeeld dat dit geld beter naar de lokale Chirowerking zou gaan, of naar een Chiro activiteit zoals een teambuilding. Wel kwam duidelijk aan bod dat de leiding openstaat voor een materiële beloning die de Chirogroepen zou helpen. Dit kan gaan van een kuisvrouw betaald door de gemeente tot bedankingsdagen of feestjes. Michael Tubex reageerde hierop dat Chirojeugd Vlaanderen zo een bedankingsdagen organiseert zoals Ambriage en Krinkel, maar jammer genoeg moet voor deze evenementen betaald worden.

De derde deelvraag van dit onderzoek focust zich op de invloed van deze prijs op het engagement van de leiding. Hieruit kunnen we concluderen dat het engagement samenhangt met de kostprijs, maar dat dit niet de belangrijkste factor is. Leiding is geëngageerd doordat ze graag in de Chiro zitten en bij hun vrienden zijn. De invloed van de kostprijs is duidelijker zichtbaar bij leiding die deze kosten zelf moeten betalen dan bij leiding waarbij de ouders betalen. Zo zien we dat leiding die zelf de kosten betaalt, meer selectief gaat bepalen aan welke niet-verplichte activiteiten ze deelnemen. Zo zullen zij, net omwille van de kostprijs, minder geneigd zijn om mee te gaan op een ontspanningsweekend of een teambuilding.

De kostprijs van de verplichte activiteiten, zoals bijvoorbeeld het jaarlijkse kamp, is naar mening van de deelnemers van de focusgroepen correct. Elke groep vraagt een ander bedrag, maar leiding maakt hier geen probleem van indien de prijs gemotiveerd kan worden. Indien leiding op de hoogte is van waar het bedrag komt en welke kosten er in zitten, wordt er geen probleem gemaakt van de prijs.

Aanbevelingen

In het onderzoek worden zowel aanbevelingen gegeven aan de lokale besturen als aan Chirojeugd Vlaanderen. Maar ook lokale Chirogroepen kunnen het probleem van de kostprijs verhelpen. Deze zijn te vinden in deel vier van deze scriptie. 

 

Download scriptie (983.42 KB)
Universiteit of Hogeschool
Vrije Universiteit Brussel
Thesis jaar
2019
Promotor(en)
Guy Redig