Moodcase

Coline
Derycke
  • Delphine
    Hoedt
  • Charlotte
    Ladon
  • Evie
    Adriaen
  • Lise
    Dhaeze
  • Anke
    Batsleer
  • Nikita
    Verstraeten
  • Coline
    Derycke

Wij zijn een groep van zeven studenten die studeren aan VIVES Hogeschool in Kortrijk, samen volgden we het keuzetraject ‘Jong geweld’. We komen allen uit diverse richtingen, namelijk Toegepaste Psychologie, Maatschappelijke Veiligheid, Orthopedagogie en Sociaal Werk. Dit heeft ervoor gezorgd dat we naar ons project keken vanuit verschillende invalshoeken.

In deze bachelorproef werd samengewerkt met de organisatie vzw Kompani. Dit is een residentiële voorziening binnen de bijzondere jeugdzorg. Ze bieden opvang en begeleiding voor kinderen en jongeren van 2,5 tot 18 jaar die zich bevinden in een verontrustende opvoedingssituatie. Ze willen de tevredenheid van de jongere leeftijdsgroep, die momenteel bestaat uit kinderen van zes tot twaalf jaar, omtrent hun werking nagaan. Hierbij werd aan ons gevraagd om dit te realiseren.

De uitwerking van de tevredenheidsmethodieken voor vzw Kompani moet voldoen aan enkele doelstellingen. Als eerste werd ons gevraagd om een creatieve methodiek uit te werken die de organisatie kan hanteren om de tevredenheid bij de jongste leeftijdsgroep na te gaan. Verder moet een onderscheid gemaakt worden tussen individuele- en groepsbevragingen. Als laatste verwacht men een tool om de resultaten van de bevragingen op een objectieve manier in kaart te brengen.

Bij het ontwikkelen van de methodiek voor vzw Kompani werden verschillende stappen ondernomen. Als eerste werd de nodige informatie uit de literatuur verzameld via verschillende wetenschappelijke bronnen: boeken, artikels, spelmateriaal, organisaties, eindwerken en websites. Deze informatie werd opgedeeld in drie hoofdstukken, namelijk de ontwikkeling van het kind, tevredenheid en welbevinden bij kinderen en tevredenheidsmetingen. Verder hebben we informatie verkregen van de organisatie door middel van gesprekken en interviews met de begeleiders over de huidige werking. Daarnaast werden online enquêtes afgenomen bij de begeleiders over methodieken die zij reeds hanteren. Alsook hebben we aan participerende observatie gedaan door een bewonersvergadering bij te wonen om de werking beter te leren kennen. Hier werd eveneens aan de kinderen gevraagd in welke spelvormen zij geïnteresseerd zijn. Als laatste namen we een kijk bij diverse organisaties in de bijzondere jeugdzorg om zo meer informatie te verkrijgen over hoe zij tevredenheid nagaan. Met al dit hebben we rekening gehouden tijdens het ontwikkelen van de tevredenheidsmethodieken.

Wij gingen aan de slag met de vraag vanuit vzw Kompani en creëerden de Moodcase. Deze bevat methodieken voor de jongste leeftijdsgroep (6-12jaar) en bevragen de tevredenheid rond verschillende thema’s, namelijk onthaal, rechten, vrije tijd, school, context, mentorschap en algemeen. We ontwikkelden zes methodieken die individueel afgenomen kunnen worden, waarbij de focus ligt op het meten van de tevredenheid. Daarnaast ontwikkelden we vier methodieken om tevredenheid in groep af te toetsen, waarbij de klemtoon eerder ligt op groepsbevordering. Bij het ontwikkelen van de methodieken hielden we met heel wat zaken rekening, deze zijn terug te vinden in de theoretische onderbouwing van ons eindrapport.  

Naast het ontwikkelen van de methodieken, werd ons gevraagd om een evaluatie-instrument te voorzien, deze brengt de tevredenheid van de kinderen per thema in kaart. Hierbij is eveneens een opsplitsing gemaakt tussen de tool voor de individuele- en groepsbevraging. Voor de individuele bevraging werd een tevredenheidscontinuüm ontwikkeld. Hierbij wordt een beeld gecreëerd over de tevredenheid per thema, alsook de globale bevinding over alle thema’s heen. Bij de groepsbevraging wordt gebruik gemaakt van een verslag met enkele richtvragen. De begeleider kan hierdoor op een vlotte manier zijn bevindingen noteren.

Hieronder zijn afbeeldingen te vinden van onze uitgewerkte methodieken. Deze hebben we volledig zelf uitgewerkt en hierbij hebben we nagedacht over duurzaamheid en veiligheid voor de kinderen.

Individuele methodieken

Perfecte mentor (mentorschap)

Perfecte mentor (mentorschap)

 

Emotie- en behoeftespel (vrije tijd & school) 

Emotie- en behoeftespel (vrije tijd & school)

 

Memory (onthaal)

Memory (Onthaal)

 

Post-its (rechten)

Post-its (rechten)

 

Gevoelsbord (algemeen) 

Gevoelsbord (algemeen)

 

Dieren (context)

Dieren (context)

Groepsmethodieken

Cirkels (algemeen)      

Cirkels (algemeen)

                                                                                      

Knutsel (mentorschap)

Knutsel (mentorschap)

 

Verkeerslichten (rechten)

Verkeerslichten (rechten)

 

Bingo (vrije tijd)

Bingo (vrije tijd)

 

 

 

 

 

Download scriptie (2.33 MB)
Universiteit of Hogeschool
VIVES Hogeschool
Thesis jaar
2019
Promotor(en)
Miriam Vancauwenbergh