Bang zullen ze leven?!

Marthe
Allegaert

Heb je onlangs naar het nieuws gekeken en dacht je bij jezelf, wat gebeurt er toch allemaal in onze wereld? Heb je het moeilijk met gebeurtenissen zoals de aanslagen in Parijs en Brussel, moorden of natuurrampen, …  Het kan goed zijn, dat je even moet slikken als je in aanraking komt met deze nieuwsberichten. Maar hoe moet dit zijn voor een kind? In een wereld waar alles speels en onschuldig lijkt. Hoe ervaren kinderen deze nieuwsberichten?

“Soms vind ik dat het nieuws er een klein beetje overgaat, dat je echt super bang wordt en dat je dan gewoon echt niet meer durft een voet uit je huis te zetten ofzo.” (Meisje, 10 jaar)

Het nieuws, niet zonder gevolgen

Leerlingen kunnen heel wat gevolgen ervaren bij blootstelling aan het nieuws. Eerst en vooral zijn er de lichamelijke gevolgen waaronder hartkloppingen, trillingen, brok in de keel,… Daarnaast zijn er veranderingen in gedrag zoals vermijden van bepaalde situaties, huilen, …. Tot slot zijn er de talrijke cognitieve gevolgen, specifieker gaat het dan om nachtmerries, beeld van een onveilige wereld, angsten, piekeren,…

Mondjes toe, het is een taboe!

Sommige kinderen praten niet over choquerend nieuws met hun ouders, leerkrachten, … Hoe komt dit? Ze willen hen niet onnodige kopzorgen bezorgen met hun problemen, vragen en zorgen. Of ze willen ze zich gewoon dapper houden of misschien vinden ze niet de juiste woorden. Sommigen herkennen en begrijpen niet altijd de angstsignalen en anderen schamen zich gewoon.

Daarbij komt dat niet alleen kinderen zwijgen tegenover volwassenen. Sommige volwassenen proberen hun kinderen vaak te sparen voor de choquerende info. Andere volwassenen gaan ervan uit dat het om een tijdelijke angst gaat die vanzelf zal weggaan, met het idee dat het kind het wel vlug zal vergeten. Nog anderen zijn helemaal niet op de hoogte van de angsten van hun kinderen, omdat ze misschien niet weten aan welke info ze worden blootgesteld.

Leerlingen aan het woord

Via een gesprek met de leerlingen werden eerder genoemde probleemsituaties aangekaart. Is dit werkelijk zo en hoe ervaren leerlingen dit? Daarnaast werd ingegaan op wat voor hen choquerend nieuws is. Zo ook, hoe er volgens hen mee kan worden omgegaan in de klas. 

Praktijk relevant?

De verzamelde info uit de groepsgesprekken met leerlingen werd samengevat in een website. De info werd aangevuld met passende wetenschappelijke literatuur.

De website richt zich tot leerlingen en leerkrachten.

Leerlingen kunnen er via een anonieme box hun zorgen en vragen nalaten.

Leerkrachten vinden informatie over de gevolgen van dit soort nieuwsberichten en de onderwerpen die leerlingen bezighouden. Daarnaast biedt het advies over hoe er best mee kan worden omgegaan. 

Moraal van het verhaal

We kunnen niet veranderen wat er gebeurt in de wereld, maar we zijn wel verantwoordelijk om deze gebeurtenissen op een correcte manier aan kinderen over te brengen.

Tekening, jongen zeven jaar

(Tekening, jongen zeven jaar)

Universiteit of Hogeschool
Hogeschool West-Vlaanderen
Thesis jaar
2019
Promotor(en)
Miet Craeynest