Of Robert De Niro ook van jouw 3D-geprinte zetel droomt? Waarschijnlijk niet!

Ines
Pauwels

Of Robert De Niro ook van jouw 3D-geprinte zetel droomt? Waarschijnlijk niet!

Zit jij net rustig dit artikel te lezen in de zetel, aan je bureau, of misschien wel in je bed? In ieder geval, de kans is groot dat je momenteel op een soort meubelstuk zit. Maar kan jij je nog herinneren waar je dit meubelstuk kocht, hoeveel je eraan uitgaf en wat je ertoe aanzette net dit specifieke meubelstuk te kopen? De kans is groot dat je nationaliteit en je leeftijd hier een grote rol in speelden!

Deze scriptie werd ontwikkeld om de belangrijkste verschillen tussen de Belgische en Amerikaanse meubelsector te verkennen. Bovendien worden de gevolgen van twee specifieke consumentenkenmerken onderzocht, namelijk nationaliteit en leeftijd of generatie.

Internationalisering van de Meubel- en Interieursector

Wanneer België te klein wordt voor een Belgisch meubelbedrijf en deze wil uitbreiden naar de VS, is dit helemaal niet zo evident. Hoe is de markt daar? Is de Amerikaanse consument hetzelfde als de Belgische? Wat is er populair in de VS? Bestaat er een ideale doelgroep, zo ja, welke is die?

De meubelindustrie bevindt zich in de top 10 van importbedrijven binnen de Amerikaanse economie. Bovendien is het land vanuit een mondiaal perspectief de nummer één importeur en de tweede grootste consument binnen de industrie. Dit maakt ze een ideale exportmarkt voor de Belgische meubelbedrijven.

De Amerikaanse Meubel Consument

De meeste Amerikanen zijn zeer open-minded, dit maakt hen vaak erg gastvrij tegenover buitenlandse producten. Bovendien staan ze erom bekend comfort te waarderen. Amerikanen blijven meestal erg loyaal aan merken die ze kennen en leuk vinden, de meeste van hen zullen niet zonder goede reden downgraden naar een goedkoper alternatief. Verder proberen ze steeds manieren te vinden om hun favoriete merken met kleinere budgetten te kopen door kortingsbonnen te verzamelen, op zoek te gaan naar uitverkopen, te zoeken naar alternatieve retailers, of gewoon door hun aankoophoeveelheid te verminderen.Over het algemeen maken Amerikaanse consumenten zich relatief weinig zorgen over het financiële lot van hun huishouden en geloven in positieve vooruitzichten voor de toekomst.

Hedendaagse Uitdagingen en Trends

Momenteel is de e-commerce binnen de meubelindustrie in België vrij laag met een totaal aandeel van slechts 5%. Vooral in tegenstelling tot de VS, waar e-commerce de grootste bron van groei binnen de sector is. In 2018 was dit aandeel al 25%, dit zal naar verwachting toenemen tot 40% tegen het jaar 2023. De belangrijkste online meubelzaken in de VS zijn Wayfair, Amazon en Overstock.com.

Maar er zijn wel meer uitdagingen dan e-commerce alleen, enkele voorbeelden zijn innovaties in technologie die al leidden tot augmented reality en 3D printen. Verder groeit ook de behoefte aan milieuvriendelijkere meubels en ready-to-assemble meubels zoals in het alombekende IKEA concept. 

image 35image 32

Figuur 1: Innovatie in Technologie - 3D-Geprint Meubelstuk

Wie is de Ideale Meubel Consument? 

De analyses en interpretaties van alle resultaten in deze scriptie leidden tot de conclusie dat er niet zoiets is als ‘de algemene ideale consument’. Belgen en Amerikanen vertonen verschillend consumentengedrag en geen twee generaties zijn hetzelfde. Uitgaande van de input van 773 enquête-respondenten, bleek elke generatie zijn eigen kenmerken en wensen te hebben bij het kopen van meubels. Daarom is het belangrijk voor Belgische meubelbedrijven om hun specifieke doelgroep te definiëren lang voordat ze in de VS zaken gaan doen. Amerikaanse consumenten vereisen een andere aanpak dan Belgische consumenten en verschillende generaties vragen om verschillende resoluties.

Op basis van alle verworven input werd er een draaitabel opgesteld zodat meubelbedrijven de ideale doelgroep kunnen berekenen op basis van de kenmerken van hun eigen meubels. Met behulp van de dropdown-opties kunnen ze de potentiële markt kiezen die ze willen betreden, België of Amerika. Nadien kunnen ze aangeven welk type meubels ze verkopen, binnen welke prijscategorie ze zich bevinden, en hoe ze deze wensen te verkopen (online of in de winkel). De draaitabel doet de rest van de berekeningen. De resultaten tonen zowel de geïnteresseerden binnen de nationaliteit als hoeveel procent er geïnteresseerd is binnen elke generatie.

image 365image 33image 366

Figuur 2: Voorbeeld van Doelgroep Berekening voor Moderne, High-end, Standaard Meubels tussen 2.000 tot 10.000 euro in België

Nog Enkele Tips & Tricks

Een eerste aanbeveling voor Belgische meubelbedrijven die naar de VS willen uitbreiden, is om niet alleen het macro-omgevingsonderzoek uit deze studie te gebruiken, maar ook te kijken naar welke staat ze specifiek willen uitbreiden. Gezien de grootte van het land en de markt, is het onmogelijk om de hele markt in één keer te veroveren. Elke staat of regio kan worden beschouwd als dezelfde omvang als een Europees land, vooral omdat elk van de 50 Amerikaanse staten zijn eigen wetten en voorschriften heeft.

image 368

Figuur 3: Omvang Amerikaanse Markt

De tweede aanbeveling voor groeiende meubelbedrijven met hun blik op de Amerikaanse markt is om het belang van cultuur, tradities en lokale gebruiken in gedachten te houden. Om succes te verzekeren, wordt het aanbevolen om te proberen globaal te handelen, maar lokaal te denken. De scriptie geeft een duidelijk overzicht van de belangrijkste denkpatronen, waarbij alle overeenkomsten en verschillen tussen de Belgische en Amerikaanse levensstijl en samenleving worden blootgelegd. De drie belangrijkste aandachtspunten zijn: 1. Belgen denken op lange termijn t.o.v. Amerikanen die denken op korte termijn, 2. Belgen vermijden risico’s ten allen tijden terwijl Amerikanen openstaan voor risico’s, 3. Amerikanen hebben doorgaans een gelijke machtsverdeling en directe, informele communicatie terwijl dit voor Belgen net het omgekeerde is.

image 369

Figuur 4: Vergelijking Cultuur BE vs VS - Hofstedes Dimensies

Verder wordt het Europese bedrijven ook aanbevolen om alle updates met betrekking tot de laatste ontwikkelingen in de handelssituatie tussen de VS en Europa te volgen. Vooral omdat president Trump al bijna een handelsoorlog heeft veroorzaakt door aanvullende tariefheffingen op materialen zoals aluminium en staal af te kondigen.

 

En om op de titel-vraag te antwoorden, de kans is groot dat we Robert De Niro enkel te zien krijgen in 3D films en nog niet in 3D(-geprinte) meubels. Welke meubels Mr. De Niro dan waarschijnlijk wel koopt zijn te lezen in de scriptie!

Universiteit of Hogeschool
Arteveldehogeschool Gent
Thesis jaar
2019
Promotor(en)
Verstraete Sofie