GOOD GAMER, HET GASMASKER TEGEN TOXIC GAMERS

Emily
Schmitz

Als vrouw ben je vaak in de minderheid, niet zozeer in getal maar in stem. Ook online wordt de aanwezigheid van vrouwen minder geapprecieerd dan die van mannen. In een online multiplayer game zijn mannen gamers en is de vrouw een trofee, een last, een mythisch wezen of een 'sandwichmaker'. Met haar bachelorproef over seksisme in de gaming community legt Emily Schmitz de pijnpunten van de industrie bloot en visualiseert ze haar antwoord op het probleem.

Seksisme aan de top

Het project dat de studente Grafische en Digitale Media creëerde, heet Good Gamer. De naam wijst op het doel van het project. Emily Schmitz hoopt met een puntensysteem slecht gedrag van gamers te ontmoedigen en ze te verheffen tot Good Gamers, zowel op vlak van behendigheid als gedrag. Ze conceptualiseerde het label naar aanleiding van de huidige schandalen binnen de computerspelindustrie. In haar eindwerk "How To Be a Good Gamer" haalt Schmitz aan hoe de gebeurtenissen van het voorbije decennium het seksistische en discriminerende klimaat in de community aanwakkert.

How to Be A Good Gamer

De staat van Californië sleepte videogamebedrijf Activision Blizzard voor de rechtbank omwille van discriminatie en intimidatie van vrouwen. Het bedrijf is bekend voor grote namen zoals Call of Duty en World of Warcraft. Zowel on- als offline werden vrouwen door het bedrijf benadeeld of negatief gerepresenteerd. Na twee jaar bewijsmateriaal te hebben verzameld besloot de staat van California een rechtszaak te starten met veel ontslagen werknemers als gevolg.

"Vrouwen spelen geen enge games"

De Arteveldehogeschool-studente formuleerde een creatieve oplossing aan de hand van design en content research. Ze deed een oproep bij de gaming community. Ze stelde een enquête op ondersteund door diepte-interviews. Een aantal mannen beantwoordden enquêtevragen zoals "Welke van onderstaande games zijn volgens jou meer geschikt voor mannen en waarom?" vanuit het perspectief van de vrouw waardoor er antwoorden kwamen à la "Vrouwen spelen geen enge games" en "Vrouwen houden van felle kleurtjes". Verder waren er ook positieve reacties die in de juiste richting wijzen, helaas zijn het de rotte appels die het voor vrouwen moeilijk maken te gamen.

Wanneer je als vrouw praat in voice chat, denken mannen sneller

dat je een 12-jarig jongetje bent dan een vrouw.



- Vearless, CS:GO caster

"Bitch, go make me a sandwich"

Gamers die seksistische uitspraken maken, zijn zich vaak van geen kwaad bewust. De aanvallende uitspraken naar vrouwen toe komen voort uit een bron van naïviteit die verbloemd wordt door humor. "Bitch, go make me a sandwich", een uitspraak die elke vrouwelijke online gamer hoort, zorgt voor veel gelach onder de mannelijke spelers maar creëert een omgeving waar vrouwen zich niet welkom voelen. Het resultaat? Vrouwen muten hun microfoon in-game om zich te verwijderen van het intimiderende klimaat. 

 

Girl Gaming by Ron Lach from Pexels

 

De studente zocht een oplossing die subtiel komaf maakt met onbewust seksisme. Dankzij gamification wil Emily Schmitz online gamers aanmoedigen beter gedrag te vertonen naar andere gamers. Met een levelsysteem en een tool die het gedrag van gamers monitort, ontgrendelt de gamer in kwestie verschillende beloningen. Als een gamer bijvoorbeeld anderen helpt of teamwerk bevordert, krijgt deze meer XP (experience points) en kan deze sneller stijgen naar het volgende level. Hoe hoger het level, hoe beter de beloningen.

Concept en visuele identiteit

De focus van het project was seksisme bestrijden maar je kan in deze context niet één vorm van discriminatie aanpakken zonder de andere soorten mee te betrekken in de strijd voor gelijkheid.

De community en gamebedrijven focussen niet voldoende

op inclusiviteit en ze sluiten minderheden nog steeds uit.



- Emily Schmitz

Het Good Gamer-label tracht giftig gedrag (gamers spreken van toxic) op alle vlakken van intimidatie, pesten en discriminatie te verminderen. Het project betrekt gamers actief in het proces zonder dat het ze afleidt van hun game. Na elke online match volgt een korte peer review waar gamers aangeven wie wel of niet goed speelde. Het concept steunt dus op de medewerking met gameverdelers doordat het platform compatibel moet zijn met de games die ze aanbieden. Hiervoor is dus een samenwerkingsverband nodig. Emily Schmitz biedt met het Good Gamer-project een kant-en-klaar pakket aan zodat de integratie met deze verdelers zo vlot mogelijk verloopt.

Naast het concept, ontwierp Schmitz een merk dat het idee visueel ondersteunt. De stijl van games, computeronderdelen en set-ups bracht de studente samen in een ontgrendelbaar pakket waar gamers en streamers van profiteren. Merchandise en online content versieren de schermen van PC-gamers en horen zo anderen te motiveren. Online videogamestreamers spelen een grote rol binnen het project want zij zijn de spreekbuis en het gezicht van de community. Hoe meer bekende streamers er deelnemen, hoe meer gamers volgen en hoe minder toxic de community wordt.

Belonen, niet straffen

Een Good Game is er alleen als er Good Gamers meespelen, dit heeft niet alleen iets te maken met je vaardigheid maar ook hoe je met anderen samenwerkt en je competitiviteit niet de bovenhand laat halen. ​Zelf kan je je XP verhogen door je gedrag bij te schaven. Wanneer je een bepaalde score overstijgt, krijg je een level. Het doel van het project is om het level van Good Gamer te halen. Doe je meer dan gevraagd? Dan overstijg je de verwachtingen en behaal je het level van Epic of Legendary Gamer.  Afhankelijk van je level krijg je toegang tot exclusieve content; je kan meedoen aan giveaways, tournaments, challenges en speciale evenementen. Hier toon je je identiteit aan met een game pass en merchandise. Online krijg je toegang tot in-game content zoals packs, skins, wapens, enzovoort.

Op die manier beloont Good Gamer je als speler wanneer je je slechte gewoontes doorbreekt. Schmitz legt bewust de focus niet op straffen want dit heeft een onvoldoende grote impact. Als gamers niets te verliezen hebben en enkel maar voordeel halen uit beter gedrag, hoopt Schmitz dat er voldoende mensen deelnemen. Ze wil dus vertrekken vanuit een positieve ingesteldheid zodat gamers zich sneller engageren. Haar bedoeling is de gaming community wat e-tiquette bij te brengen.

Good Game Pass

De grafische uitwerking van haar eindwerk staat online op: https://goodgamerproject.wixsite.com/overview

Download scriptie (26.38 MB)
Universiteit of Hogeschool
Arteveldehogeschool Gent
Thesis jaar
2021
Promotor(en)
Stijn Anseel, Glenn D'Hondt