Onderwijs binnen de muren van detentie

An
Pijnaerts

21 juni 2013

Beroepsgerichte en maatschappijgeoriënteerde opleidingen als bouwsteen, binnen de muren van detentie.

Antwerpen - Jaarlijks volgen zo’n 3000 gedetineerden een opleiding in de Vlaamse en Brusselse gevangenissen. Onderwijs biedt gedetineerden de kans hun detentietijd op een zinvolle manier in te vullen. Daarnaast heeft onderwijs ook de bedoeling de kansen van gedetineerden op de arbeidsmarkt te verhogen en hun re-integratie in de samenleving te bevorderen.

Vertrekkend van studies die aantonen dat onderwijsniveau en tewerkstelling de voornaamste voorspellers zijn van recidive, bevraagde An Pijnaerts in het kader van haar masterproef ‘Opleiding- en Onderwijswetenschappen’ aan de Universiteit Antwerpen, 249 gedetineerden over hun motieven om onderwijs te volgen en barrières om geen onderwijs in de gevangenis te volgen.

Niet zozeer de persoonskenmerken van gedetineerden blijken significant, dan wel de strafmaat, detentiestatuut en de duurtijd dat gedetineerden in de gevangenis verblijven. Gedetineerden die onderwijs volgen zijn vooral intrinsiek gemotiveerd. Gedetineerden geven aan dat het opdoen van nieuwe kennis en vaardigheden in functie van tewerkstelling na opleiding prioritaire motieven zijn om deel te nemen aan onderwijs in de gevangenis. Werken in de gevangenis wordt ervaren als de grootste belemmering om geen onderwijs te volgen.

Indien onderwijs binnen detentie ervoor zorgt dat gedetineerden na vrijlating minder nieuwe feiten plegen levert dit een enorme maatschappelijke winst op. Daarom dient bij de uitbouw van een onderwijsaanbod bijzondere aandacht uit te gaan naar beroepsgerichte en maatschappij georiënteerde opleidingen voor laaggeschoolde gedetineerden.



Meer weten?

Student: An Pijnaerts An.pijnaerts@student.ua.ac.be of

Promotor: Prof. Dr. G. Lauwers glauwers@me.com

 

Universiteit of Hogeschool
Universiteit Antwerpen
Thesis jaar
2013