Onze 'car rapide': Onderwijs op wieltjes van Noord naar Zuid en terug

Griet
Martens
  • Gwenael
    De Backer

Samen trokken we naar Senegal in het teken van onze eindstage. We beslisten al snel om onze bachelorproef aan deze stage te koppelen. Onze passie om culturen met elkaar te vergelijken, wilden we doortrekken naar deze buitengewone kans. Daarom gaven we de Senegalese cultuur een centrale plek in onze bachelorproef. Vlaamse kinderen werden in contact gebracht met de Senegalese cultuur. Omgekeerd gebeurde hetzelfde aan de hand van een vehikel.

Wij hebben heel bewust voor dit onderwerp van de kar als Noord-Zuid vehikel gekozen omdat we ervan overtuigd zijn dat dit een meerwaarde is voor het onderwijs. In onze ogen wordt er in het huidig basisonderwijs nog te weinig aan Noord-Zuidwerking gedaan. In ons onderzoek zijn wij gaan onderzoeken hoe je goede Noord-Zuidwerking kan aanbieden in een klas en wat Noord-Zuidwerking juist inhoudt. Op basis van deze probleemstelling verwoordden we onze onderzoeksvraag als volgt: “Hoe kunnen we projectonderwijs aanbieden door middel van een mobiele kar met oog op een degelijke Noord-Zuidwerking?”

Vooreerst zijn we op zoek gegaan naar wat informatie over ons gastland Senegal. We wilden ons optimaal voorbereiden op dit avontuur en op de plannen die we daar wilden uitvoeren. Vervolgens zijn we op zoek gegaan naar de betekenis achter het woord ‘cultuureducatie’. In dit deel kreeg mondiale vorming een plek en hebben we ook criteria opgesteld voor een goede Noord-Zuidwerking.

Verder hebben we ook onderzoek naar karren gedaan. We wilden ons hier graag in verdiepen en inspiratie opdoen voor onze eigen karren.

Tot slot hebben we de term ‘mediawijsheid’ van dichterbij bekeken. Iedere dag worden leerlingen met mediawijsheid geconfronteerd. Wij wilden graag te weten komen waarom het zo’n centrale plek krijgt binnen het onderwijs.

Met de besluiten uit het theoretisch gedeelte gingen we aan de slag in het praktisch gedeelte. In de praktijk hielden we rekening met het proces dat mondiaal leren met zich meebrengt. Hierbij hielden we de verschillende lagen van een cultuur in het achterhoofd. Ook met onze vooropgestelde criteria gingen we aan de slag.

De zoektocht naar verschillende soorten karren gaf ons een beeld over de verschillende materialen die we konden gebruiken bij de uitwerking van onze kar. Uit het hoofdstuk mediawijsheid leerden we de verschillende manieren van communiceren rekening houdend met een taalbarrière.

Tot slot leerden we dat ondernemend – en coöperatief leren een belangrijke plaats innemen binnen projectwerking. Hier gingen wij verder mee aan de slag.

In het praktisch gedeelte bespreken we hoe we met onze karren aan de slag gingen in het Noorden en het Zuiden.

 

In Senegal

Net zoals de mobiele school van de organisatie Mobile School van straathoek naar straathoek trekt, wilden wij met onze mobiele “Senegalkar” naar de straat trekken. We vonden het belangrijk om de leerlingen zelf verantwoordelijk te stellen voor het onderwijs dat geboden werd met de kar.

Zo hebben wij samen met de kinderen onze kar omgetoverd tot een “car rapide”. Dit had meteen ook een mooie betekenis: een car rapide is er de naam van het openbaar vervoer in Senegal. Onze mobiele kar was ook openbaar: we hielden de kar niet enkel voor de leden van TFC Excelsior, de organisatie waarmee we samen werkten, maar we gebruikten onze kar ook om onderwijs te bieden aan straatkinderen.

Zelf ontwierpen we enkele thema’s die aan de hand van de kar onderwezen konden worden. Aan de hand van een uitwisselingsblog met onze correspondentieklas in België deden we aan Noord-Zuidwerking met behulp van onze kar.

 

In België

In België bleef onze kar tijdens onze buitenlandse stage gedurende drie maanden in onze correspondentieklas. Via onze correspondentieblog hield onze klas ons op de hoogte van de veranderingen van onze kar. Onze kar kreeg in België ook geleidelijk aan vorm terwijl wij onze kar in Senegal verder vorm gaven.

Ook in België was onze kar niet enkel toegankelijk voor de leerlingen van onze correspondentieklas. Samen trokken we met de kar naar de parallelklas. De kinderen van onze correspondentieklas gaven aan de hand van onze kar les over Senegal.

 

Besluit

Het vormgeven van onze kar in Senegal was een groot succes. De leerlingen kwamen zelf met heel veel ideeën en hebben ondanks de beperkte middelen de kar bijna volledig zelfstandig vormgegeven. Zonder hun creatieve inbreng was het eindresultaat nooit zo leuk geweest.

In België hebben we misschien een kans laten liggen door de kar niet samen vorm te geven met de leerlingen. Hieruit kunnen we concluderen dat dit typisch is voor het Noorden, hier hebben we immers alle middelen ter beschikking.

 

Algemeen besluit

Ons onderzoek is niet altijd van een leien dakje gelopen. Achteraf bekeken kunnen we zeggen dat we gedurende het academiejaar enkele kansen hebben laten liggen. We hadden nog meer kunnen bereiken indien we op voorhand een planning hadden gemaakt. Anderzijds was dit ook een meerwaarde van ons project omdat het eindresultaat tot stand is gekomen door verschillende ongeplande en spontane acties.

Toch zijn we fier op het eindresultaat. Dankzij dit onderzoek hebben we antwoorden gekregen op onze onderzoeksvraag. Wij hopen dat we andere studenten kunnen aanzetten tot het bieden van intercultureel onderwijs, dan zou onze missie volledig geslaagd zijn!

Download scriptie (74.23 MB)
Universiteit of Hogeschool
Odisee
Thesis jaar
2016
Promotor(en)
Dirk Bogaert
Thema('s)
Kernwoorden