Waarom de Belgische voetbalclubs dringend de digitale weg moeten volgen

Nick
Van Honste

Voetbal is big business, dat gaat niemand nog ontkennen in deze tijd, maar dat het ook digital business is, is minder bekend. Social media en online content (video's, foto's etc..) worden steeds belangrijker om de beleving van een voetbalwedstrijd en club levende te houden tot lang na het laatste fluitsignaal weerklinkt. 

Uit de bachelorproef van Nick Van Honste, een eindejaarsstudent Bedrijfsmanagement, marketing bleek dat er in de vaderlandse voetbalcompetitie nog veel werk is aan de online winkel. 

De primus van de klas is Club Brugge, ze zijn momenteel niet alleen op sportief vlak de beste van de groep, maar ook online zijn ze zeer aanwezig. Door hun partnership met Unibet kunnen ze een hoop content bieden (gaande van statistieken tot behind-the-scenes materiaal), en de fans kunnen dit duidelijk smaken. 

Uit het onderzoek bleek ook nog dat de fans van het Belgische voetbal nog lang niet voldaan zijn wanneer het op kwaliteit en kwantiteit aankomt. Maar de clubs moeten niet vrezen voor extra kosten, want uit de bevraging onder de fans bleek ook nog dat ze absoluut geen probleem zouden hebben met gesponsorde content. Een win-win situatie zou u denken, maar natuurlijk moeten de ploegen de stap wel wagen. Maar om het met een oude wijsheid te zeggen: niet geschoten is altijd mis. 

Download scriptie (2.25 MB)
Universiteit of Hogeschool
UC Leuven-Limburg
Thesis jaar
2019
Promotor(en)
Lieve Sterckx