Leerlingen met ASS ontwerpen hun eigen stille ruimte

Emma
Defoor
  • Goedele
    Vanhye

Enkele leerlingen met ASS uit de Zonneburcht in Waregem waanden zich echte architecten. Ze ontwierpen samen een maquette voor het realiseren van een stille ruimte.

Heb jij soms ook het gevoel dat het even te veel is? In dat kader schreven Goedele Vanhye en Emma Defoor, laatstejaarsstudenten lager onderwijs aan hogeschool VIVES Tielt/Kortrijk, hun bachelorproef.  Voor leerlingen met ASS is het vaak moeilijk om met prikkels om te gaan. Daarom ontwierpen ze met én voor leerlingen met ASS een stille ruimte waar de leerlingen even op adem kunnen komen.

Het onderwerp van hun bachelorproef kadert binnen het thema ‘duurzame ontwikkeling’. Op het eerste zicht lijkt de link veraf. Maar duurzame ontwikkeling gaat niet enkel over zorg voor het milieu. Het proces om de stille ruimte vorm te geven verliep op een duurzame manier. Er was een constante interactie tussen de leerlingen en de studenten. Het ontwerp werd met een grote groep leerlingen vorm gegeven en spreidt zich over een lange termijn.

Eerst werd met de leerlingen gebrainstormd over een stille ruimte. Vervolgens werden verschillende maquettes uit lego gemaakt  die de ideale stille ruimte van de leerlingen voorstelden. Alle maquettes werden samengevoegd tot één ontwerp.

Omdat het nog niet zeker is dat de stille ruimte een plekje zal krijgen op school, werd de maquette gemaakt uit duurzame materialen. De directeur is alvast enthousiast om er in de toekomst verder mee aan de slag te gaan.

Download scriptie (13.12 MB)
Universiteit of Hogeschool
VIVES Hogeschool
Thesis jaar
2017
Promotor(en)
Veerle Vandelacluze
Thema('s)