Hoe werken we met kleuters aan de SDG's?

Rajmonda
Osmanaj
  • Lucinde
    Opsomer
  • Amber Pecceu

Hoe werken we met kleuters aan de SDG’s?

Sam De Geit neemt de kleuters mee op reis door Kosmos en de SDG’s

Sam de Geit neemt de kleuters op een laagdrempelige manier mee naar Kosmos om zo aan de slag te gaan met wereldburgerschap en de SDG’s. Doorheen deze reis leren de kinderen de verschillende inhouden van de duurzame ontwikkelingsdoelen kennen.

Wereldburgerschapseducatie, wat en waarom?

image-20200927201331-1Meer dan 7, 53 miljard. Met zoveel mensen leven wij samen op onze kleine wereldbol. Overal kan je verschillen en gelijkenissen zien tussen mensen zowel op vlak van religie, uiterlijk, leeftijd, geslacht en nog zo veel meer. Met wereldburgerschap leggen we hier de focus op. Je kan aan wereldburgerschap werken in je dorp, stad of gemeente. Maar er is één plaats waar wij ons specifiek op focussen, de school. Een kleine mini-maatschappij waar de eerste stappen kunnen worden gezet om aan wereldburgerschapeducatie te werken.

SDG?

Toch weten sommige mensen niet hoe ze hier aan de slag mee kunnen gaan. Daarop bieden de SDG’s, ook wel de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen genaamd, een antwoord en een kader die je in de juiste richting kunnen sturen. Met die 17 SDG’s, die door de Verenigde Naties werden opgesteld met het oog op een verbeterde wereld tegen 2030, willen we als burger proberen om van de wereld een leefbare wereld te creëren voor iedereen. Deze doelen zijn abstract en soms moeilijk vatbaar. Soms zelf voor volwassen en al zeker voor de kleinsten onder ons. Maar het is zeker niet onmogelijk om ze toe te passen. Wij kunnen hierbij ons steentje bijdragen.

Op basis van een praktijkonderzoek in basisschool De Horizon in Koolskamp merkten we dat de SDG’s vooral geïntroduceerd waren in de derde graad van het lager onderwijs. Als drie studenten kleuteronderwijs gingen we daarom aan de slag om de SDG’s binnen te brengen in de kleuterklas. Zo kwamen we ook tot onze onderzoeksvraag: ‘Op welke manier kunnen we doorheen het jaar werken aan de SDG’s, met de focus op SDG 10 en 16?’ We kozen voor deze onderzoeksvraag omdat de SDG’s niet los van elkaar gezien kunnen worden. SDG 10 staat namelijk voor ‘ongelijkheid verminderen’ terwijl SDG 16 vooral de focus legt op ‘vrede, veiligheid en sterke publieke diensten’. Doordat een actie op de ene SDG een effect kan hebben op het resultaat van een andere SDG leek het ons de ultieme kans om deze twee SDG’s samen te nemen en een ontwerp uit te werken waardoor hiermee aan de slag kan gegaan worden. Verder kozen we er ook voor om deze focus te leggen doordat, door hieraan te werken, de visie en de werking van de school wordt uitgelicht. Samen met de school hebben we dan ook beslist om alle SDG’s te betrekken maar om onze focus te leggen op SDG 10 en 16.

image-20200927201331-2Om deze doelen binnen te brengen en te vertalen op een kindvriendelijke manier, zodat er zowel met de jongste als de oudste kleuters rond gewerkt kan worden, besloten we om een handleiding te ontwerpen. Onze handleiding ‘Een reis door Kosmos’ is gebaseerd op een verhaallijn die de kleuters meeneemt op reis samen met onze spilfiguur, Sam De Geit (wat ook een subtiele verwijzing is naar de SDG’s). In het dorp Kosmos leven er 17 dieren, die elk hun eigen SDG vertegenwoordigen, maar in het dorp heerst er een grote verdeeldheid tussen alle inwoners. Sam De Geit gaat op onderzoek.

Elke SDG is verbonden aan een huis en een bepaald dier. [Ed1] In elk huis zijn er verschillende kamers te vinden die elk een eigen facet van de SDG benadrukken. In elke kamer kan je dan ook activiteiten vinden om hieraan te werken.

In de handleiding vind je activiteiten en verhalen, didactische tips, differentiatie naargelang leeftijden… voor de kleuterleid(st)er om met de kleuters aan de slag te gaan. Alsook de getekende dieren en huizen zijn er te vinden. De activiteiten zijn zo opgebouwd dat de kleuters de SDG’s leren kennen op een voor hen bevattelijke manier. Voor SDG 10 en 16 worden er volledig uitgewerkte lessen aangereikt terwijl er voor de overige SDG’s tips en mogelijke activiteiten worden opgesomd.

Ondertussen is er ook een website waar alles rond de handleiding te vinden is. De website kan u vinden door gebruik te maken van deze link: https://sites.google.com/view/een-reis-door-kosmos

Nieuwsgierig naar onze handleiding? Neem maar gerust een kijkje.

Deze handleiding is het resultaat van de bachelorproef geschreven door Amber Pecceu, Rajmonda Osmanaj en Lucinde Opsomer. Wij zijn drie kleuterjuffen die met het oog op het behalen van ons diploma aan Hogeschool VIVES in Kortrijk een bachelorproef uitwerkten.

Download scriptie (6.07 MB)
Universiteit of Hogeschool
VIVES Hogeschool
Thesis jaar
2020
Promotor(en)
Elien De Meyere
Thema('s)