Bedrijven in de financiële sector als vriend op sociale media

Dakota
Vermaelen

Het aantal bedrijven die actief zijn op sociale media kent nog steeds een sterke groei. Ook dienstverlenende bedrijven zoeken meer en meer hun weg naar de consument via deze kanalen.

Sociale media wordt vooral gebruikt onder vrienden en familie. Maar ook bedrijven hebben reeds hun weg gevonden naar de consument. Uit een onderzoek van de KU Leuven blijkt dat niet elk bedrijf in de financiële dienstensector optimaal gebruik maakt van de beschikbare socialemediakanalen. Hier moet een onderscheid gemaakt worden tussen bedrijven die hun sociale media uitbesteden en zij die het zelf beheren. Het is dan ook niet verwonderlijk dat bedrijven die hun sociale media uitbesteden beter zichtbaar en herkenbaar zijn voor consumenten.

Liken, delen en reageren

Wanneer een consument op zoek is naar een dienst, gaat hij voorafgaand vaak kijken op sociale media. Facebook is veruit het populairste kanaal gevolgd door LinkedIn, Instagram en Twitter. Dit komt doordat Facebook gebruiksvriendelijk is en zowel de consumenten als de bedrijven in de financiële sector hiermee vertrouwd zijn. Naast Facebook is LinkedIn het meest aangewezen platform om actief op te zijn. Dankzij de uitgebreide netwerkmogelijkheden speelt dit kanaal een belangrijke rol in het koopproces van een financiële dienst. Instagram doet het vooral goed bij het jongere publiek en kent een stijgend belang. Net zoals bij Facebook, is het op Instagram mogelijk om rechtstreeks doorgestuurd te worden naar het invullen van een offerte of contract. Twitter wordt dan weer gebruikt om meer naamsbekendheid te genereren. Facebook, Instagram en Twitter worden daarnaast ook gebruikt om het contact met de consument te behouden na de aankoop van de financiële dienst.

Een aantal socialemediakanalen hebben hun weg naar de consument echter nog niet gevonden, of niet meer. Zo besliste Google+ om haar sociale netwerk op te doeken en wordt er weinig belang gehecht aan kanalen zoals Pinterest, Flickr en Foursquare.

De onderstaande grafiek geeft een indicatie van het gebruik van  socialemediakanalen in de dienstensector weer.

image-20190730120431-1

Door het groeiende belang dat gehecht wordt aan een socialemediastrategie, kiezen sommige bedrijven ervoor om dit uit te besteden. Wanneer de keuze wordt gemaakt door een bedrijf om samen te werken met een extern bureau, dient rekening te worden gehouden met de volgende factoren: de kostprijs van de uitbesteding, de kwaliteit van de dienstverlening van het extern bureau en de kennis over sociale media die het bedrijf reeds zelf bezit. Eens bedrijven ervoor kiezen om hun sociale media uit te besteden, zullen zij merken dat het gemakkelijker wordt om de klantenreis van hun consument in kaart te brengen.

Download scriptie (451.14 KB)
Universiteit of Hogeschool
KU Leuven
Thesis jaar
2019
Promotor(en)
Prof dr. Logman Marc