Het fenomeen water: 'the dark side'.

Lize
Vanhoof

Water is een woord dat veel inhoud heeft. Water is een formule. Water is de zee, een rivier of een meer. Water is ijs en water is gas. We wassen ons met water. Ons lichaam bestaat voor meer dan de helft uit water. Het regent water en we eten en drinken water. Kortom, water is een onvermijdbare vloeistof die overal aanwezig is en vormt de basis van een hele waaier aan zaken op onze aarde. Het bedekt voor meer dan de helft de aarde en is de basis van haar grootste bezit: het leven. Deze noodzakelijke vloeistof is door en door gekend en ontrafeld door de wetenschap, maar wat met de ruimtes die het water op deze planeet vormt? Denk maar aan de diepe en donkere oceanen met hun latent mysterieuze en duistere sfeer. Ze werpen een nieuw licht op een aparte kant van het fenomeen water.

In mijn scriptie ‘Over grenzen, randen en stromingen’ staat water als metafoor voor macht en angst. Dit zijn twee begrippen waartussen een soort van spanningsveld heerst. Het mysterieuze en de onzekerheid die tussen deze twee begrippen bestaat, intrigeert me en gaf me de drijfveer mijzelf hierin te verdiepen. De macht die water heeft om zowel je leven te stelen alsook te schenken wakkert een duister dubbel gevoel aan, een gevoel dat ik via beelden probeer te verduidelijken.

Het onderzoek dat ik doe resulteert uiteindelijk in een ontwerp voor een scenografie. Wat zijn de scenografische aspecten van water en hoe kan ik deze vertalen naar een boeiende scenografie? Mijn scriptie is een zoektocht naar deze aspecten via maquettestudie en voornamelijk beeld. Het onderzoek dat voorafgaat aan een uiteindelijk ontwerp bestaat uit vier hoofdstukken. Ik begin met een kijk op de volledige aarde en een focus op de problemen met water die momenteel heersen op de planeet. Doorheen de daaropvolgende hoofdstukken maak een convergerende beweging en concentreer me telkens op een dieper en specifieker deel van het bestaan. Eerst op het landschap, water is namelijk niet los te denken van landschap. Het water van rivieren en andere waterwegen stroomt door het landschap en vormt op deze manier natuurlijke grenzen die een verdeling veroorzaken. Vervolgens verleng ik mijn focus op de oceanen, de donkere en mysterieuze ruimtes waar een geheimzinnige sfeer heerst. Als laatste verdiep ik me op de mens en de emotie angst. We leven in een cultuur van angst en dragen deze emotie voortdurend mee in ons onderbewustzijn.

Duisternis, mysterie en angst zijn drie kernwoorden die als een rode draad doorheen de vier hoofdstukken lopen en uiteindelijk ook een grote rol in het ontwerp spelen. Met beelden probeer ik deze begrippen meer te accentueren en resulteert dit in een donkere en mystieke sfeer. Op het einde van deze scriptie komen alle lijnen van het onderzoek samen en beschrijf ik hoe ik dit heb omgezet naar een scenografie.

De titel van het ontwerp is What’s underneath? en vindt plaats in Nemo33 te Brussel. Het zwembad is 25 bij 25 meter en bestaat uit vijf diepteniveaus. Het diepste punt bevindt zich in een twaalfhoekvormige tunnel en meet net geen 34 meter op de bodem. In de ruimte heb ik een belevingsruimte ontworpen die verschillende aspecten uit mijn onderzoek hanteert. Het bezoek aan de ruimte wordt blootsvoets afgelegd. Begrippen zoals angst, duisternis, onwetendheid en kwetsbaarheid smelten samen tot een duistere en mysterieuze scenografie. Het hoogtepunt van het bezoek is de afdaling in de 24 meter diepe en donkere put die gepaard gaat met een spel van beeld en geluid. Je gaat virtueel onder water en beleeft er enkele angstige en grensverleggende minuten die de dood en de geboorte door water weerspiegelen. Het ontwerp laat je kennis maken met de donkere kant van het fenomeen water en komt tot uiting door je eigen dieperliggende emoties.

Zowel het onderzoek als het ontwerp weerspiegelen onrechtreeks mezelf als ontwerper en de interesses die me bezighouden. Een scriptie schrijven heb ik ervaren als een moeilijke maar zeer boeiende en leerzame ervaring. Ik ben erg tevreden met het resultaat en trots op het werk dat ik heb geleverd. Ik ben klaar voor nog meer interessante kansen, nieuwe werken en ontwikkelingen en stel me open voor een nieuw avontuur. Veel lees- en kijkgenot!

Download scriptie (41.28 MB)
Universiteit of Hogeschool
Universiteit Hasselt
Thesis jaar
2016
Promotor(en)
Saidja Heynickx