Partnergeweld en kinderen: de zoektocht naar een brug

Malaika
Vandegehuchte

Kinderen zijn een verdoken slachtoffer van partnergeweld. Vaak wordt dit door ouders en de omgeving niet gezien, waardoor er weinig hulp kan gezocht worden voor het kind. Er zijn talrijke algemene hulpverleningsinstanties waar een kind terecht kan om zijn/haar verhaal te doen, maar wat met kinderen die nog niet het vermogen hebben om met bepaalde communicatiemiddelen om te gaan? 

De mens ontwikkelt zich vanaf de verwekking tot de dood. Wanneer er vanwege partnergeweld een trauma ontstaat, moet dit ook verwerkt worden om de ontwikkeling verder te kunnen laten verlopen. Verwerking is heel belangrijk en dit kan door middel van het hulpverlening. Na interviews met slachtoffers werd duidelijk dat hulpverleningsinstanties niet gekend zijn omtrent deze problematiek. Ook medewerkers van de algemene hulpverlening zijn hiervan niet volledig op de hoogte. Ze kennen de sociale kaart wanneer daar specifiek naar wordt gevraagd, maar ze gaan deze niet gauw benaderen en ze weten ook niet dat kinderen van een bepaalde leeftijd niet worden bereikt door betrokken instanties. Kinderen tussen 6 en 8 jaar hebben niet altijd de fysieke kunde om de hulpverlening te bereiken via een communicatiemiddel (zoals telefoon, chat,..) of te benaderen.  De hulpverlening die bestaat voor kinderen die het slachtoffer zijn van partnergeweld kunnen een begeleiding starten wanneer een ouder of een vertrouwenspersoon hierom vraagt. Aangezien de omgeving (alsook de ouder) niet ziet dat het kind hier een slachtoffer van is of kan zijn, wordt er geen hulp geboden voor het kind.Een mogelijke oplossing hiervoor is de school als instantie inschakelen. Kinderen spenderen bijna dagelijks hun tijd op de schoolbanken en vaak is dit dan ook de enige neutrale en veilige plek. De school zou hierin een rol kunnen opnemen, maar zij willen meer gevormd worden. Zij willen kennis krijgen van allerhande problematieken en de sociale kaart inzake doorverwijzing. 

Mensen moeten meer gesensibiliseerd worden wat betreft de effecten van partnergeweld op kinderen. Ook de school moet een eerste instantie zijn waar kinderen terecht kunnen als er geen mogelijkheid is tot hulpverlening, maar dan moeten deze ook meer gevormd worden. 

Download scriptie (8.14 MB)
Universiteit of Hogeschool
Hogeschool Gent
Thesis jaar
2014