Politieke kennis bij jonge kinderen

Bo
Peeters

Leerkrachten lager onderwijs brengen kinderen politieke kennis bij

Kinderen die aangeven dat er in hun klas vaak over politiek of het nieuws wordt gesproken, scoren hoger op politieke kennis dan kinderen bij wie dit niet het geval is. Dat blijkt uit het masterproefonderzoek dat Bo Peeters aan de Faculteit Sociale Wetenschappen van de KU Leuven voerde. Dit onderzoek vond plaats in 3 scholen waarbij 141 leerlingen uit het derde en het zesde leerjaar en hun leerkrachten bevraagd werden.

Leerlingen in het zesde leerjaar scoren duidelijk hoger voor politieke kennis dan leerlingen in het derde leerjaar. Het onderzoek toont dan ook aan dat politieke vorming al op jonge leeftijd begint en dat leerkrachten hier een belangrijke rol in kunnen spelen. Praten in de klas over het nieuws of politiek leidt zowel tot meer feitenkennis als tot meer kennis van de werking van het politieke systeem. De meeste leerkrachten geven aan dat ze voldoende politieke kennis bezitten om dit aan hun leerlingen uit te leggen. Dat zien we ook in hun score op politieke kennis. In tegenstelling tot eerder onderzoek, scoren de leerkrachten hier wel goed op politieke kennis.

Een andere belangrijke bevinding is dat het aantal boeken en computers thuis geen invloed hebben op de politieke kennis van leerlingen. Dit wijst er op dat de traditionele ongelijkheid tussen de socio-economische statusgroepen pas op latere leeftijd in het middelbaar ontstaat. Een mogelijke verklaring is dat er niet in alle  onderwijsvormen evenveel aandacht aan burgerschapsopvoeding wordt besteed.

Kinderen die zelf naar nieuwsprogramma’s kijken hebben niet meer of minder politieke kennis. Het feit dat de ouders dagelijks een nieuwsprogramma volgen, heeft echter wel een positieve invloed op de politieke kennis van het kind. Kinderen wiens ouders vaker naar het nieuws kijken – ongeacht de zender - scoren beter op de feitenvragen dan kinderen wiens ouders minder vaak een nieuwsprogramma bekijken.

Tenslotte zien we dat jongens meer politieke kennis bezitten dan meisjes, iets wat ook in onderzoek bij volwassenen een steeds terugkerende bevinding is. De oorzaak van het verschil is niet gekend: zo is interesse in politiek op deze leeftijd bij jongens even groot als bij meisjes. Wel weten we uit eerder onderzoek dat meisjes vaker aangeven dat ze het antwoord niet weten, terwijl jongens sneller zullen gokken naar het juiste antwoord. Leerkrachten kunnen hier dus ook een belangrijke rol spelen bij het reduceren van de ongelijkheid in politieke kennis tussen jongens en meisjes. Zo kunnen leerkrachten er over waken dat ze iedereen evenveel aandacht geven wanneer het over het nieuws en politiek gaat en kinderen voldoende tijd geven om hun mening te verwoorden. 

WebRep

 

currentVote

 

 

noRating

noWeight

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Download scriptie (2.31 MB)
Universiteit of Hogeschool
KU Leuven
Thesis jaar
2013
Promotor(en)
E. Quintelier
Thema('s)