Van ‘gastarbeiders’ tot ‘allochtone herrieschoppers’: hoe het Vlaamse krantendiscours over integratie en migratie in een kwarteeuw (1974-2003) van toon veranderde.

Jade
Philippeth

Zowel vroeger als nu staan de nieuwsmedia erom bekend om eerder negatief en veralgemenend over onderwerpen zoals migratie en integratie te berichten. Begrippen zoals ‘vluchteling’ en ‘migrant’ worden er vaak door elkaar gebruikt en kregen doorheen de jaren een andere betekenis. Maar dat is niet zonder gevolgen. Woordgebruik in de media kan namelijk niet alleen de publieke opinie en zo ook het stemgedrag beïnvloeden, maar ook het politieke beleid. Zo wordt de maatschappelijk realiteit van nieuwkomers deels bepaald door hoe zij en hun integratieproces in de massamedia worden weergegeven. Door te onderzoeken hoe het concept ‘integratie’ werd ingevuld in het populaire dagblad Het Nieuwsblad tijdens het laatste kwart van de twintigste eeuw, wil deze masterscriptie wijzen op de grote rol die taal kan spelen in het vormgeven van de werkelijkheid – en omgekeerd!

Wanneer is iemand volgens u geïntegreerd in de samenleving? Het antwoord op deze relatief simpele vraag blijkt vaak toch ingewikkelder dan gedacht. De kans is groot dat u er anders over denkt dan uw buur, of dat uw ouders of grootouders er pakweg 50 jaar geleden ook heel anders over dachten. Het concept ‘integratie’ kan dan ook verschillende zaken omvatten, gaande van meer structurele domeinen zoals de deelname aan de arbeidsmarkt of het onderwijs tot bredere socioculturele thema’s als taal, cultuur en gedeelde waarden en normen. Wat wel vaststaat is dat de idee achter integratie uitgaat van bepaalde scheidingslijnen tussen de ‘wij’- en de ‘zij’-groep én dat deze grenzen veranderlijk zijn doorheen de tijd: het belang van een historisch onderzoek dringt zich op. Een tweede drijfveer van deze scriptie was het feit dat gender een rol speelt in het mediadiscours over migratie en integratie; denk maar aan het verschil in de recente beeldvorming over Oekraïense vrouwen en kinderen en Afghaanse of Syrische jongemannen. Tot slot biedt de Vlaamse casus en het historische tijdsgewricht een boeiende invalshoek voor dit onderzoek: de verschillende Belgische staatshervormingen van de laatste decennia gingen gepaard met een Vlaams identiteits- en natievormingsproject dat ook zijn neerslag kende in het discours over migratie en integratie in de politiek en media.

Deze vaststellingen vormden een interessante basis om te bestuderen hoe het concept integratie werd ingevuld in de Vlaamse media tijdens het laatste kwart van de twintigste eeuw – een tijdsperiode waarin het integratiebeleid nog in volle ontwikkeling was. In hoeverre en in welke zin veranderde deze begripsbepaling en over wat en wie ging het dan? Hoe werd het integratieproces beoordeeld in de krant; als geslaagd of als gefaald? En welke rol speelde gender hierin?    

Een analyse van het taalgebruik in Het Nieuwsblad

Bovenstaande vragen werden onderzocht aan de hand van een kritische discoursanalyse. Deze methode gaat ervan uit dat taal in het algemeen niet neutraal is. Door taalgebruik in een bepaalde sociohistorische context te bestuderen, worden de onderliggende denkbeelden of machtsverhoudingen die in taal verscholen liggen aan het licht gebracht. Zo kan de wederkerige relatie tussen een discours en de sociale werkelijkheid worden weergegeven.

Meer concreet heb ik voor deze scriptie het integratiediscours van het populaire dagblad Het Nieuwsblad bestudeerd tussen 1974 en 2003. Deze krant kent een conservatieve, Vlaams-katholieke schrijfstijl en is gericht op de middenklasse – een goed voorbeeld dus van een ‘volkskrant’. De onderzoeksperiode werd eveneens om gegronde redenen gekozen. Het onderzoek begint in 1974, wanneer de Belgische regering een officiële migratiestop aankondigde, na een decennialange wervingspolitiek van arbeidsmigranten uit het Middellandse Zeegebied. Dit moment wordt gezien als een soort startpunt van het integratiebeleid. De volgende jaren stond de (blijvende) aanwezigheid van de voormalige ‘gastarbeiders’ en hun gezinnen steeds vaker op de politieke agenda, maar toch kwam er pas vanaf eind 1980 en begin 1990 echt schot in de zaak – wanneer het integratiebeleid intussen een Vlaamse bevoegdheid was geworden. Door politieke gebeurtenissen zoals Zwarte Zondag in 1991, waarbij het extreemrechtse Vlaams Blok een forse verkiezingsoverwinning behaalde, groeide ‘het migrantenprobleem’ uit tot een meer prioritair én geproblematiseerd thema, met integratie als sleutelbegrip. Later, ongeveer rond de eeuwwisseling, doet het begrip inburgering zijn intrede. In 2003 werd ten slotte een eerste Vlaams Inburgeringsdecreet ingevoerd, dat de basis vormde voor het verdere integratiebeleid in de 21ste eeuw. Dit onderzoek richt zich dus op de nog voornamelijk ‘experimentele’ beleidsperiode tussen 1974 en 2003.

Integratie: hoe een concept van betekenis kan veranderen

Na een kritische analyse van het integratiediscours van Het Nieuwsblad vallen verschillende zaken op. Allereerst is een trend zichtbaar waarin het begrip doorheen de jaren een bredere invulling krijgt. Zeker vanaf 1980 wordt er naast zaken zoals het hebben van werk en een huis steeds vaker geschreven over onderwijs, taal en cultuur. Van een meer links geïnspireerd verwelkomingsidee met verantwoordelijkheid voor de ontvangende overheid en samenleving veranderde de toon van het discours bovendien naar een rechtsere aanpak waarbij vooral de plichten van de migrant centraal staan.

Deze mensen werden vervolgens beschreven door verschillende begrippen die vaak een negatieve bijklank kregen. Waar de term ‘migrantenproblemen’ bijvoorbeeld eerst duidde op de eigen problemen, wees het later op de problematisering van hun aanwezigheid en zogezegd gefaalde integratie. Toch was dit ‘wij-zij’-discours niet uitsluitend negatief: cultuurverschillen in bijvoorbeeld muziek werden door Het Nieuwsblad als iets goeds omschreven. Ook het concept integratie werd, in tegenstelling tot het integratiebeleid, op zich positief beoordeeld. Dit werd aangetoond door meerdere krantenartikelen die berichtten over, volgens Het Nieuwsblad, geslaagde integratieverhalen.

Over de rol van gender op het integratiediscours is eveneens nuance vereist. In het algemeen gold de negatieve beeldvorming over migranten en integratie vooral voor mannen. Wanneer er toch vrouwen aan bod kwamen in Het Nieuwsblad werden zij vaak positief of als onschuldig slachtoffer beschreven. Hiernaast werd het integratieproces van meisjes van de tweede generatie  ook gekoppeld aan een emancipatieproces ten opzichte van hun traditionele cultuur. Hoe verder gedistantieerd van de eigen gemeenschap, hoe beter geïntegreerd, aldus het discours van Het Nieuwsblad.

Deze discoursveranderingen zijn te verklaren in een historische context waarbij het besef groeide dat migranten blijvend aanwezig waren in de samenleving en de Vlaamse identiteit en cultuur een belangrijker politiek thema werden. Deze historische realiteit blijft ook vandaag nog relevant.

 

Download scriptie (1.39 MB)
Universiteit of Hogeschool
Universiteit Gent
Thesis jaar
2022
Promotor(en)
Marjolein Schepers
Thema('s)