Programmeren met de iPad: algoritmisch denken met Codea

Ann-Sophie
Fevery

Naar aanleiding van de nieuwsheisa rond “tablets in het onderwijs” zijn veel uitgevers en scholen bezig met een ontdekkingstocht naar hoe deze apparaten het beste in te zetten zijn. Een visie die ik nog niet veel ben tegengekomen, is het gebruiken van een tablet om te leren programmeren. Er is hier nog zeer weinig tot geen lesmateriaal voor ontworpen.

Daarom heb ik een lessenpakket ontwikkeld om te leren programmeren op de tablet (app Codea). Het lessenpakket is bedoeld voor leerlingen uit de tweede graad van het secundair onderwijs. De cursus die ik heb ontworpen is vooral bedoeld om digitaal te gebruiken op de iPad in combinatie met de applicatie Codea.

Voor ik het lessenpakket ben beginnen ontwikkelen, heb ik nog een aantal onderzoeken uitgevoerd.
Een eerste onderzoek ging uit naar welke applicatie ik ging gebruiken voor het lessenpakket. Daarvoor heb ik een aantal applicaties geëvalueerd aan de hand van een fiche die ik zelf heb opgesteld.
Een tweede onderzoek ging over hoe ik de leerlingen meer kon aanzetten tot de attitude “eerst denken en dan doen”. Hiervoor heb ik een stappenplan opgesteld dat de leerlingen moeten doorlopen bij elke oefening.
Het laatste onderzoek, in functie van het lessenpakket, ging uit naar de cognitieve multimediatheorie van Mayer. Deze theorie bepaalt hoe multimediale informatie wordt verwerkt en hoe we die verschillende leermaterialen moeten ontwerpen (ontwerpprincipes).
Daarna heb ik deze ontwerpprincipes dan toegepast op het lessenpakket. Hoe ik dit heb gedaan, staat uitgebreid beschreven in deze scriptie.

Naast onderzoeken in functie van het lessenpakket heb ik nog een tweetal algemene vragen onderzocht.
Een eerste onderzoek ging uit naar de aanpak van het onderwerp algoritmisch denken. Ik koos ervoor om dit te onderzoeken voor Wallonië, Verenigd Koningrijk en Nederland.
Het tweede onderzoek ging uit naar de aanpak van het lager onderwijs rond het onderwerp algoritmisch denken.

Universiteit of Hogeschool
VIVES Hogeschool
Thesis jaar
2014
Thema('s)