Digitale marketing: maak het makkelijker én efficiënter.

Robin
Bosmans

Booming Business

Sinds 2010 is er maar 1 ding nog duidelijker geworden in de adverteerwereld. Digitaal adverteren is de toekomst. Dit komt door de opkomst van steeds beter wordende  technologieen zoals 4G die het internet steeds toegankelijker maakt voor iedereen en overal ter wereld. Ook heeft de opkomst van sociale media hier enorm aan vooruit geholpen. Zo zien we dat platformen zoals Facebook en TikTok dagelijks miljarden actieve gebruikers hebben. Ook steeds meer entertainment platformen zoals YouTube en Twitch zorgen voor enorme stijgingen in het gebruik van het internet. Het internet vandaag de dag is bijna een basisbehoefte geworden voor velen. We kunnen er bijna niet meer zonder.  Dit zorgt er ook voor dat er enorm veel interesses is van brands en bedrijven om deze internet gebruikers om te toveren tot trouwe klanten. Dit wordt dan gedaan onder de brede term digitale marketing.

Startschot

De aanzet van dit onderzoek lag dichtbij mijn interesseveld en mijn studiekeuze. Al van jongs af aan had ik een interesse in het digitale en technologie. Later had ik dan ook besloten om mij verder te specialiseren in communicatie. Uiteindelijk ben ik dan ook geslaagd in de bachelor communicatiemanagement met als masterclass digitale communicatie. Om mij hier verder in te verdiepen, had ik ook voor een stage gekozen bij een hypermodern digitaal adverteerbureau onder de naam Blue Zoo. Hier mocht ik werken met Laurien Celis en haar collega’s om efficiente en performante digitale campagnes op te zetten via sociale media en Google SEARCH ads. Later kwam hieruit dan ook mijn onderzoeksvraag. Deze was dus opgesteld uit beide mijn interesse en om mijn stagebedrijf een stap vooruit te helpen.

Uiteindelijk kwam ik dan uit bij de onderzoeksvraag: “Hoe creëren we 1 marketing funnel met perfecte complementariteit tussen SEA en social media advertising met als einddoel meer conversies te behalen.” Om deze onderzoeksvraag te beantwoorden werd deze opgedeeld in 4 deelvragen. Vooraleer deze werden beantwoord, kwam er eerst een kort literatuuronderzoek.

Platform keuze

Het doel van de literatuurstudie was om de keuze van de platformen uit te leggen. De studie is gebaseerd op vakliteratuur van experten in het veld. Zo zien we dat Facebook meer dan 2 en een half miljard maandelijkse gebruikers. Op Google worden er meer dan 40000 zoekopdrachten per seconde uitgevoerd. Als marketeer kan je beide platformen enorm goed gebruiken om jouw ideale doelgroep aan te spreken en te overtuigen van jouw product. Beide platformen gebruiken ook een totaal andere aanpak qua advertentiemogelijkheden. Bij Google draait het allemaal rond het tonen van advertenties op basis van wat er wordt gezocht. Het gehele systeem toont relevante advertenties op basis van de zoekwoorden die men gebruikt als men iets zoekt op Google. Dit soort advertentiesystemen noemt men Pull-marketing. Men toont de advertenties op het moment dat een persoon hiernaar op zoek is. Er is vraag naar een bepaald soort product en Google beantwoord deze met deze advertenties. In feite biedt het eigenlijk dus een mogelijke oplossing aan via deze advertenties. Facebook daarentegen gebruikt push-marketing. Push-marketing wilt zeggen dat de advertentie getoond zoveel mogelijk wordt getoond door de adverteerder om zoveel profijt eruit te halen. Men is totaal niet geïnteresseerd in het zien van advertenties maar krijgt ze toch te zien. Bij Facebook draait het systeem vooral rond de gegevens die men heeft over de gebruikers. Aan de hand hiervan worden advertenties gericht op bepaalde klanten die overeen komen met wie de adverteerder wilt bereiken. Het eerste deel werd afgesloten met een duidelijke definitie van marketing funnels. Wat zijn deze en welke modellen bestaan er al? Een marketing funnel zelf is het een trechter die overeenkomt met het koopproces wat een klant doorloopt als hij een product gaat kopen of wilt kopen. Voornamelijk bestaat deze funnel uit vier tot vijf stappen. De eerste stap is het bereiken van de potentiële klant. Deze fase wordt vaak ook de SEE fase genoemd. Nadien komt de THINK fase. Hierbij gaat de klant rationeel nadenken en moet de adverteerder deze ook zo proberen te overtuigen. De volgende stap in het proces is vaak de DO fase. Hierbij gaat de klant overgaan op actie. Men gaat effectief het product kopen. De laatste stap is een relatief nieuwe fase die vaak overeenkomt met de term CARE. Hier gaat het vooral over de aftersales service die men kan aanbieden.

Kwalitatief onderzoek

Het doel van het onderzoek was om tot een representatieve conclusie te komen. Er werden 2 soorten onderzoeken gevoerd. Het eerste onderzoek dat werd gevoerd was volledig gebaseerd op case studies tijdens de stageperiode. Tijdens deze periode werden verschillende campagnes opgezet die men perfect kon plaatsen in de funnel. Hier werd dan rechtstreeks gekeken naar de resultaten om te zien hoe effectief elk platform was in elke stap van de funnel. Nadien werd er ook een kwalitatief onderzoek gevoerd. Op basis van semigestructureerde diepte interviews werd er gezocht naar antwoorden op de verschillende onderzoeksvragen.  Deze interviews waren afgenomen met 6 ware experts binnen digitale marketing. Enkele experts waren: Jente Joris, Social media lead van RCA (reclame bureau in Hasselt) en Freek, Google Search manager bij Marketingpion.

Ideale combinatie?

De resultaten van het onderzoek waren zeer duidelijk. Beide advertentiesystemen zijn zeer geschikt om te combineren om tot één funnel te bekomen. Facebook is zeer sterk in het bekomen van een groot bereik. Men kan werken met het gerichte adverteersysteem om een bepaalde vraag te creëren en interesse op te wekken (Top van de funnel). Dit kan men doen door te werken met afbeeldingen en video’s. Om deze vraag te beantwoorden en te converteren kan men juist Google gebruiken. Doordat Google volledig werkte met zoekwoorden kon men perfect in het midden van de funnel inspringen. Indien de conversie rond was, konden we nadien nog een aftersales service aanbieden via sociale media.

Uiteindelijk toont het onderzoek aan dat beide succesvol gecombineerd kunnen worden. Hierdoor kunnen digitale marketing bedrijven een efficiëntere  (kosten & tijd) campagne voeren door zich volledig te kunnen focussen op 1 funnel in plaats van de aandacht te moeten splitsen over 2 verschillende digitale campagnes.  

 

Download scriptie (1014.47 KB)
Universiteit of Hogeschool
Hogeschool PXL
Thesis jaar
2020
Promotor(en)
Jordy Hex